Jak budować motywację u pracowników?
- Szczegóły
- Utworzono: 04 lipca 2007
- Izabela Kielczyk
Stosuj codzienną motywacje, a nie raz na rok
Raz na rok wspólny wyjazd firmowy czy impreza nie motywuje. To raczej rozrywka dla wszystkich pracowników. Brak pozytywnych pochwał ze strony szefa może doprowadzić do sytuacji, w której dobrzy pracownicy zaczną odchodzić. Nagrody słowne powodują wzrost poczucia własnej wartości oraz uznania w oczach szefa. Słowa: „dziękuję”, „doceniam…”, „dobra robota”, „ to jest cenne dla firmy” budują i wzmacniają wzajemne relacje na linii zespół - szef.
Przyznawaj wyróżnienia specjalne dla szczególnych, długoletnich i godnych zaufania pracowników
Zmniejsz kontrolę dobrego pracownika, daj mu większe poczucie odpowiedzialności i samodzielności w działaniu. Zwiększ jego zakres kompetencji np.: przydziel prestiżowych klientów. Zmniejsz dystans miedzy sobą a danym pracownikiem. Wspólnie uzgadniaj z nim ważniejsze decyzje, dziel się informacjami o firmie. Zwiększ ryczałt samochodowy, telefoniczny, pozwól na używanie samochodu służbowego do celów prywatnych. Zaproponuj elastyczne godziny pracy.
Nie czekaj z pochwałą, nagradzaj od razu!
Nagroda powinna pojawić się zaraz po dobrze wykonanym zadaniu. Nie zwlekaj z nagrodami np.: na koniec miesiąca, na jubileusz firmy, na koniec roku itd. Nie łącz również danej nagrody z innymi okazjami np. bonusami na święta. Daj pracownikowi poczucie, że zrobił coś cennego dla firmy, niech poczuje satysfakcję i specjalne wyróżnienie.
Nagradzaj publicznie, karz w cztery oczy
Szefowie nagradzają pracowników za pewne konkretne postawy. Nagradzając publicznie, na konkretnych przykładach pokazujesz i uczysz pracowników jakie zachowania zasługują na Twoje uznanie i pochwałę. Dodatkowo jeśli będziesz nagradzał po ciuchu, na boku i nie poinformujesz o tym reszty pracowników, narazisz się na zarzuty faworyzowania kogoś bez wyraźnej przyczyny i tym samy wywołasz konflikty w zespole.
Nie łącz pochwał z krytykowaniem
Kiedy łączysz nagrodę z krytyką, obniżasz wartość motywacyjną pochwały, a pracownik będzie szczególnie pamiętał karę. Np. mówiąc „Mam nadzieję, że ta nagroda jest słuszna i tym razem nie siądzie Pan na laurach” dodatkowo sugerujesz, że pracownik jest nieodpowiedzialny i na skutek pochwał przewróci mu się w głowie.
Strzeż się nadmiaru pochwał bez powodu
Ciągle pochwały bez jasno określonych powodów powodują spadek motywacji, pracownicy szybko przyzwyczajają się do ciągłych nagród i przestają się starać. Nagrody bez powodu powodują chaos w zespole, bo szef nie daje jasno do zrozumienia, co zasługuje na jego uznanie, a co nie. Pochwały dawane bez wcześniejszego przeanalizowania ich roli w zakresie motywowania, nie spełniają swojej pozytywnej funkcji.
W budowaniu systemu motywacyjnego rola szefa odgrywa kluczowe znaczenie. Pracownicy to barometr działań szefa. Stara zasada „przykład idzie z góry” jest wciąż aktualna.
{rdaddphp file=moje_php/autorzy/ikielczyk.html}
- «« poprz.
- nast.
Komentarze