Słabe relacje z szefem
- Szczegóły
- Utworzono: 03 grudnia 2014
- Marta Obojska
Nie dogadujesz się z szefem? Twoja wydajność pracy może ulec poprawie, jeżeli zarówno Ty, jak i Twój przełożony będziecie w stanie zmierzyć się z waszymi słabymi relacjami.
Najnowsze badanie przeprowadzone przez badaczy biznesu z Michigan State University wskazują na to, że pracownicy są bardziej zmotywowani, jeżeli oni sami oraz ich przełożeni zgadzają się w kwestii złych relacji, niż jeżeli mają różniące się na ich temat pojęcie. Poniższe badanie zostało opublikowane na łamach magazynu Academy of Management.
„Zgadzanie się w kwestii relacji pracownik-przełożony jest równie ważne, jeżeli nie ważniejsze niż rzeczywista jakość relacji”, twierdzi Fadel Matta, doktorant na wydziale zarządzania, główny badacz MSU Broad College of Business.
Dotychczasowe badania pokazują, że pracownicy oraz ich szefowie często mają odmienne punkty widzenia dotyczące jakości ich relacji. Matta oraz jego koledzy naukowcy zdecydowali się zbadać, czy wpływa to na rzeczywiste zaangażowanie i motywację do pracy.
Okazało się, że tak. Według przeprowadzonego przez MSU na 280 pracownikach oraz ich szefach badania, motywacja malała, kiedy pracownicy wierzyli, że posiadają dobre relacje ze swoim przełożonym, podczas gdy szef widział to inaczej. Wyniki utrzymywały się również wtedy, kiedy druga strona wierzyła że ma dobre stosunki ze swoim podwładnym, podczas gdy z perspektywy pracownika sytuacja wyglądała zgoła odmiennie. Relacje pracownik-przełożony badane były oddzielnie, co oznacza, że szef niekoniecznie musiał wiedzieć, co myśli na jego temat jego podopieczny i vice versa.
Co ciekawe, motywacja pracowników była większa (i pracownicy byli bardziej skłonni do wykonywania pracy ponad swoje podstawowe obowiązki), gdy ich przełożeni byli zgodni co do ich relacji, nawet wtedy, kiedy wypadała ona słabo.
W badaniu wzięli udział pracownicy różnych sektorów, od kasjerów po menedżerów wyższego szczebla, w wielu gałęziach przemysłu, w tym motoryzacyjnego, handlu detalicznego i usług finansowych. „Praktycznie niemożliwym dla przełożonego jest posiadanie dobrych relacji z każdym pracownikiem. Ograniczona jest ilość czasu i zasobów, które szef może zainwestować, aby osiągnąć swoje cele, jednakże w tym samym czasie człowiek ma upodobanie do tego, aby być przez wszystkich lubianym”, sugeruje Matta. Ostatecznie ważnym jest, aby zarówno pracownicy, jak i ich przełożeni mieli poprawne pojęcie tego, jak wyglądają ich relacje.
„Niektórzy ludzie mogliby powiedzieć, że lepiej jest udawać, jednakże nasze wyniki badań wskazują, że jest dokładnie odwrotnie”, podsumowuje Matta. Pomimo wielu przeprowadzonych badań przedstawiających relacje lider-podopieczny oraz ich zgodność, jej wpływ pokazywały w najlepszym wypadku jako średni. Jednakże badania te w większości przypadków prowadzone były tylko z jednej perspektywy. Powyższe badanie pokazało, że efekt porozumienia w kwestii relacji pomiędzy szefem a jego podwładnym ma znaczący wpływ na motywację i zachowanie tego drugiego. Według badaczy, „koniec końców, lepiej jest dla wszystkich, aby wiedzieli, na czym stoją, oraz jak myślą o sobie nawzajem”.
Więcej:
- F. K. Matta, B. Scott, J. Koopman, D. Conlon. Does Seeing "Eye To Eye" Affect Work Engagement and OCB? A Role Theory Perspective on LMX Agreement. Academy of Management Journal, 2014; DOI: 10.5465/amj.2014.0106