Niedostępność kobiet sprawia, że mężczyzna wydaje więcej
- Szczegóły
- Utworzono: 31 stycznia 2012
- Agnieszka Potrzuska
Nieosiągalność kobiet przyczynia się u mężczyzn do większej impulsywności, mniejszej oszczędności i zwiększonych pożyczek.
Obserwując zachowanie zwierząt, dostrzegamy, że gdy samica jest trudno osiągalna, samce zaczynają bardziej ze sobą konkurować, gdyż walczą między sobą o dostęp do partnerek. A jak ludzie konkurują o kobiety? To, co można dostrzec niezależnie od kultur, mężczyźni często wykorzystują w tych celach pieniądze, status i produkty. Z takiego założenia wyszedł Vladas Griskevicius, główny autor badania.
Aby sprawdzić swoją teorię, że proporcja płci wpływa na decyzje ekonomiczne, badacze czytali uczestnikom artykuły, które opisywały ich lokalną populację, w której przeważają albo mężczyźni, albo kobiety. Następnie prosili o wskazanie, jakie kwoty zaoszczędziliby każdego miesiąca, jak również ile pożyczyliby, używając karty kredytowej na nagłe wydatki. Kiedy mężczyźni byli przekonani, że kobiety są trudniej dostępne, wskaźniki oszczędności wyraźnie zmalały. Mężczyźni byli gotowi również pożyczać o 84 procent więcej pieniędzy każdego miesiąca.
W innym badaniu uczestnicy widzieli szereg zdjęć mężczyzn i kobiet, które zawierały albo więcej mężczyzn, więcej kobiet lub były neutralne. Po obejrzeniu zdjęć uczestnicy proszeni byli o wybór między otrzymywaniem pewnej kwoty następnego dnia, bądź większej sumy, ale za miesiąc. Kiedy na zdjęciach było mniej kobiet, mężczyźni częściej woleli wybrać szybsze 20$ niż czekać na 30$, które otrzymaliby dopiero za miesiąc.
Według Griskeviciusa, uczestnicy nie wiedzieli, że proporcja płci wpływała na ich zachowanie. Wyłącznie w przypadku dostrzeżenia większej ilości mężczyzn niż kobiet mężczyźni automatycznie stawali się bardziej impulsywnymi i chcieli wydawać więcej na bieżące potrzeby i jednocześnie zamierzali oszczędzać mniejsze kwoty.
Ekonomia mówi nam, że ludzie podejmują decyzje wskutek rozważnego przemyślenia dostępnych wyborów, co podkreśla, że nie jesteśmy podobni do zwierząt. Jak się okazuje, mamy wiele z nimi wspólnego. Część z naszych zachowań jest odruchowa i nie dociera do świadomości. Kiedy widzimy, że w naszym otoczeniu jest więcej mężczyzn niż kobiet, automatycznie zmienia to nasze potrzeby, zachowania i całą psychologię.
Podczas gdy proporcje płci nie wpływają na finansowe decyzje kobiet, kształtują one oczekiwania kobiet względem tego, ile mężczyzna powinien wydać w procesie zabiegania o partnerkę. Po przeczytaniu artykułu informującego, że w otoczeniu jest więcej mężczyzn niż kobiet, kobiety oczekiwały, że mężczyźni będą wydawać więcej na randkowe obiady, prezenty walentynkowe i pierścionki zaręczynowe.
W środowisku, w którym więcej jest mężczyzn, sami mężczyźni uważali, że będą musieli wydawać więcej, podejmując wysiłki znalezienia partnerki.
Ponadto badacze przebadali dane archiwalne i przeanalizowali proporcje płci w ponad 120 miastach Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z hipotezą, społeczności z dużą liczbą samotnych mężczyzn wykazywały większą ilość posiadaczy kart kredytowych i wyższy poziom debetów.
Jeden z uderzających przykładów został zauważony w dwóch społecznościach zlokalizowanych mniej niż 100 mil od siebie. W Columbus, Ga., gdzie przypada 1,18 samotnych mężczyzn na każdą samotną kobietę, średni debet konsumencki był o 3,479$ większy niż w Macon, Ga., gdzie przypada 0,78 samotnego mężczyzny na każdą kobietę.
Podczas gdy wcześniejsze badania wykryły, że wystarczy zobaczyć atrakcyjną kobietę w reklamie, żeby mężczyzna był bardziej agresywny albo bardziej zainteresowany większą konsumpcją, to badanie sugeruje, że może to nie być takie proste. Zgodnie z wynikami, to, czy kobieta jest sama, czy otoczona przez wielu bądź niewielu mężczyzn, może mieć duży wpływ na reakcje.
Griskevicius mówi, że konsekwencje proporcji płci wykraczają poza marketing i wpływają na różne rodzaje zachowań. Inne badania wskazują bowiem na silne korelacje miedzy proporcją płci z przewagą mężczyzn a agresywnym zachowaniem. Badanie tylko w niewielkim stopniu odkrywa tajemnice zachowań finansowych. Jedną z problematycznych implikacji proporcji płci dla świata jest coś ważniejszego niż tylko pieniądze. Chodzi tu o przemoc i przetrwanie.