Gestykulowanie zmienia nasze myśli
- Szczegóły
- Utworzono: 18 stycznia 2011
- Agnieszka Potrzuska
Czasami jest to wręcz niemożliwe, by okiełznać nasze ręce i obyć się przy mówieniu bez ich pomocy. Nasze gesty zdają się być ważne w tym, jak przebiega nasze myślenie. Dostarczają nam wizualnych podpowiedzi i , co sugeruje nowa teoria, mogą nawet zmieniać nasze myśli.
Psychologowie z Uniwersytetu w Chicago - Sian Beilock i Susan Goldin-Meadow połączyli swoje zainteresowania badawcze i zaprojektowali wspólnie badanie, które pozwala przyjrzeć się, jak gesty wpływają na nasze myśli.
W badaniu opublikowanym w Psychological Science ochotnicy rozwiązywali problem znany jako wieża Hanoi. Jest to gra, w której przenosi się krążki z jednego kołka na drugi. Po zakończeniu zadania ochotnicy byli prowadzeni do innego pokoju i proszeni o wyjaśnienie sposobu, jak to robili, co było właściwie niemożliwym do opisania bez użycia rąk. Następnie ochotnicy przystępowali do zadania raz jeszcze. Pojawiał się jednak mały podstęp. Dla niektórych osób waga dysków została potajemnie zmieniona, w ten sposób, że najmniejszy dysk, który do tej pory był na tyle lekki, by przenieść go jedną ręką, teraz wymagał pracy obu rąk.
Uczestnicy, którzy użyli jednej ręki do gestykulacji podczas opowiadania o wcześniejszym przenoszeniu małego krążka, mieli problemy, kiedy okazał się on potem cięższy. Zakończenie zadania zajmowało im więcej czasu niż tym, którzy gestykulowali obiema rękami. Ponadto, im więcej zrobili gestów jedną ręką, tym więcej czasu później zajmowało im ponowne zadanie. Te wyniki pokazują, jak gesty wpływają na nasz proces myślenia. Goldin-Meadow i Beilock sugerują, że ochotnicy scementowali sposób działania w swoich głowach poprzez gestykulację o nim. Trudniej było im potem sprostać niewidocznej zmianie.
W innej wersji eksperymentu, opublikowanej w Perspectives in Psychological Science, ochotnicy nie byli proszeni o wyjaśnienie swojego rozwiązania. W zamian, przed zmianą wagi dysku, rozwiązywali zagadkę po raz drugi. Zwyczajne poruszanie dyskami nie wpłynęło na ich wykonanie, jak to było w przypadku gestykulowania. Osoby, które gestykulowały, były gorsze po tym, jak zmieniono wagę dysków, ale te, które tylko poruszały dyskami – nie. Ich wyniki były tak samo dobre, jak przy pierwszej próbie. Może nam się wydawać, że gesty nic nie zmieniają, ponieważ nie mają bezpośredniego wpływu. W rzeczywistości mogą mieć silniejszy wpływ, ponieważ gestykulowanie o działaniu wymaga, by je zaprezentować. Gesty czynią myśl bardziej konkretną, sprowadzają ruch do działania, które dzieje się w naszych głowach.
Tego typu odkrycia mogą być użyteczne w edukacji. Badacze pracują nad tym, jak pomóc dzieciom zrozumieć abstrakcyjne idee w matematyce, fizyce, chemii, poprzez właśnie użycie gestów.