Menu

Mózg(o)gra

Gry komputerowe to marnotrawstwo czasu, a ich efektem może być co najwyżej odmóżdżenie? Niekoniecznie! Amerykańscy i angielscy naukowcy dowodzą, że od gier głowa nie boli, a co ważniejsze, polepsza się jej działanie.

Według danych z 2008 roku, 72% ogólnej populacji oraz 97% nastolatków w wieku 12-17 grało w gry komputerowe. Pomimo niepokojących doniesień o przeżywaniu życia przez młode osoby prawie wyłącznie w rzeczywistości wirtualnej, wiele badań skupia się na pozytywnych efektach grania. Wśród osób, które niedawno zaczęły grać, zauważono zmianę na poziomie poznawczym oraz spostrzegania. W szczególności trenowanie gier akcji wzmacnia wizualne przetwarzanie informacji, logiczne myślenie oraz zwiększa pole widzenia.

Grupy badaczy z Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych postanowiły sprawdzić, w jaki sposób granie w gry może wpływać na wyższe funkcje poznawcze. Jedną z nich jest elastyczność poznawcza, pozwalająca na wykonywanie kilku czynności naraz, kreatywne myślenie czy zmianę perspektyw. Jest ona jednym z trzech (zaraz obok hamowania oraz pamięci operacyjnej) filarów funkcji wykonawczych, które z kolei są podstawą takich procesów jak powstrzymywanie się od odruchowych czy impulsywnych reakcji, rozwiązywanie problemów, planowanie czynności i ich inicjowanie. Elastyczność poznawcza pozwala wychwytywać błędy i je korygować, rewidować swoją wiedzę w odniesieniu do nowych informacji i doświadczeń, przyjąć inną perspektywę. Uważa się również, że jest związana z inteligencją płynną oraz dobrym psychicznym samopoczuciem.

W badaniu korzystano z gier z gatunku „strategiczna gra czasu rzeczywistego (RTS)”, w której gracz musi stworzyć, zorganizować oraz dowodzić armią przeciwko armii innego gracza. Żeby wygrać, trzeba dobrze radzić sobie z szybko rozwijającymi się, symultanicznymi problemami występującymi w grze. Osoby biorące udział w badaniu musiały przejść 40-godzinny trening z grą, przed i po przystąpieniu do badania zostały przebadane testami psychologicznymi pod kątem oceny zmian w zakresie elastyczności poznawczej. Wyniki badań wskazują, że nawet 40-godzinny trening grania w gry typu RTS wiązał się z polepszeniem sprawności umysłowych graczy!

Uważa się, że procesem odpowiedzialnym za te zmiany jest neuroplastyczność, czyli zdolność mózgu osób dorosłych do uczenia się nowych zachowań czy tworzenia wspomnień. Neuroplastyczność pełni również kluczową rolę w odzyskiwaniu utraconych przez mózg funkcji, w przypadku jego uszkodzenia. Niektóre rodzaje gier (a jak wskazują powyższe badania, z pewnością są to gry typu RTS) mogą być dobrze dostosowane do wzbudzania procesów plastyczności, które wiążą się z elastycznością poznawczą. W przyszłości gry mogą być ważnym elementem terapii osób, u których występują deficyty w zakresie funkcji wykonawczych, jak na przykład ADHD czy urazy mózgu.

Na podstawie:

  • Glass BD, Maddox WT, Love BC (2013) Real-Time Strategy Game Training: Emergence of a Cognitive Flexibility Trait. PLoS ONE 8(8): e70350. doi:10.1371/journal.pone.0070350
Katarzyna Sanna
Autor: Katarzyna SannaStrona www: http://www.pracowniawsparcia.pl/
W 2012 roku otrzymała stopień magistra psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią pozytywną seksuologią oraz psychologia zdrowia. Obecnie realizuje badania naukowe związane z psychoonkologią w ramach studiów doktoranckich. Pracę naukową łączy z prowadzeniem własnego gabinetu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku