Menu

Techno - coach

Technologia na dobre zagościła w naszym życiu. Jej potencjał zauważają również specjaliści z różnych dziedzin, w tym coachingu. W jaki sposób można posługiwać się nowinkami techno, aby zwiększyć wydajność pracy?

Coaching - z czym to się je?

Technologia wkracza w coraz to nowe i zaskakujące dziedziny naszego życia właściwie we wszystkich jego aspektach - komórki i laptopy to nasze okna na świat, w podróży zamiast mapy słuchamy głębokiego głosu nawigacji, możemy być operowani przy użyciu maszyn. Nic więc dziwnego, że technologia wkroczyła na płaszczyznę pracy. Dzięki dobrodziejstwu Internetu można pracować w tej samej firmie, mieszkając w każdym zakątku świata, specjalne platformy ułatwiają komunikowanie się czy zdobywanie nowych umiejętności. Jako że coaching powoli staje się nieodłącznym elementem funkcjonowania zawodowego, również ta dziedzina coraz chętniej sięga po nowe zdobycze technologii. Coaching to interaktywny proces szkolenia, którego celem jest przyspieszenie rozwoju jednostki bądź organizacji. Istotą takiego szkolenia jest wykorzystanie już istniejących zasobów klienta oraz zmotywowanie go i towarzyszenie mu w realizacji jego celów. Coachowie najczęściej pracują z ludźmi zajmującymi się biznesem, zainteresowanymi rozwojem swojej kariery lub zwiększeniem finansów, ale również z osobami, które chcą polepszyć jakość swojego życia, relacje interpersonalne, zmienić nawyki.

Stare versus nowe

Tradycyjnie spotkania klientów z coachami odbywają się na zasadach face-to-face oraz 1:1. Niemniej jednak nowe możliwości technologiczne sprawiają, że ich oczekiwania wobec coachingu są zgodne z potencjałem, który oferuje Internet. Coachowie muszą podążać za nowymi trendami, co znajduje odzwierciedlenie w udogodnieniach w składanych przez nich ofertach. Powstają nowe, niestandardowe wobec sztuki metody: jak coaching przez telefon, konferencje video, coaching przez e-mail albo wiadomości SMS. Takie rozwiązania nie tylko sprawiają, że coacha można wszędzie złapać, ale można również pracować właściwie z każdą osobą, niezależnie od jej miejsca zamieszkania. W Internecie nic nie ginie. Każda sesja pozostawia w sobie ślad w postaci zapisków rozmów albo e-maili, do których klient zawsze może wrócić. Ponadto komunikacja pomiędzy klientem a coachem nie musi być synchroniczna w czasie - maile czy SMS-y mogą być odczytywane w czasie, który najbardziej odpowiada klientowi albo coachowi. W czasach, kiedy jesteśmy bardzo zabiegani, taka elastyczność dla wielu może okazać się dużym walorem.

Techno-coach dla kierownik

Coaching może przyjmować wiele form, coachowie specjalizują się w pracy z określonymi grupami, przy użyciu określonych technik. Różne rodzaje coachingu, zależnie od jego celu, definiowane są w różny sposób. Executive coaching, na podstawie którego autorzy - Alex Pascal, Maggie Sass i Jane Brodie Gregory, stworzyli ramowy plan włączania technologii do teorii coachingu, to działania, których celem jest kompleksowe wspieranie kadry zarządzającej w rozwoju poprzez podnoszenie kompetencji i efektywności osobistej, satysfakcji z samego siebie, co w konsekwencji wiąże się z wydajniejszą pracą i skuteczniejszym działaniem ogólnym przedsiębiorstwa. Model coachingu zawiera się w pięciu podstawowych krokach: (1) wspólne ustalenie celu, (2) ocena jednostki, (3) stymulowanie zaangażowania i stworzenie planu działania, (4) wdrożenie planu i (5) w niektórych przypadkach ponowne ocenienie interwencji i zmiana celów. Autorzy uważają, że użycie technologii w coachingu może polepszyć jego efekty na 5 specyficznych sposobów:

  • wybór coacha – według badań, dopasowanie klienta i coacha jest jednym z najważniejszych gwarantów sukcesu. Dzięki technologiom zwiększa się możliwość wyboru odpowiedniego coacha, ale również możliwość posłużenia się zaawansowanymi algorytmami ułatwiającymi dopasowanie pomiędzy klientem a coachem

  • zarządzanie usługami coachingowymi – dzięki technologiom pracownikom firm łatwiej jest odnaleźć się w ofertach. Istnieje również wiele platform coachingowych, które umożliwiają zdobywanie nowej wiedzy na temat executive coachingu.

  • użycie technologii jako suplementu coachingu – takich jak posługiwanie się wiadomościami email albo SMS, udostępnianie kalendarza online, dzięki któremu klienci wiedzą, kiedy mają się spotkać z coachem, wysyłanie linków z filmikami albo artykułów, które będą przydatne w osiąganiu celów. W Stanach Zjednoczonych zaprogramowano nawet wirtualnego SimCoacha, który zadaje użytkownikom pytania prowokujące do przemyśleń i zadania pomocne w osiągnięciu sukcesu.

  • Ewaluowanie – dzięki kwestionariuszom przesyłanym drogą online coachowie mogą w szybki i łatwy sposób uzyskać informacje zwrotne na temat postępu pracy.

Wygląda na to, że użycie technologii pozytywnie wpływa na proces coachingu, choć z pewnością dla wielu osób są to metody dodatkowe, które ułatwić mogą organizację ich pracy. Dla wielu kontakt face-to-face pozostaje jednak podstawowym i najbardziej efektywnym sposobem oddziaływania i wprowadzania zmian.

Do poczytania:

  • Pascal A., Sass M., Gregory JB. I'm Only Human: The Role of Technology in Coaching (in press). Journal of Consulting Psychology: Practice & Research.2015, Vol. 67, No. 2, 100–109
Katarzyna Sanna
Autor: Katarzyna SannaStrona www: http://www.pracowniawsparcia.pl/
W 2012 roku otrzymała stopień magistra psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią pozytywną seksuologią oraz psychologia zdrowia. Obecnie realizuje badania naukowe związane z psychoonkologią w ramach studiów doktoranckich. Pracę naukową łączy z prowadzeniem własnego gabinetu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku