Menu

Filmy synchronizują nasze mózgi

We wcześniejszych artykułach na łamach portalu psychologia-spoleczna.pl pisaliśmy o tym, że kiedy chórzyści śpiewają jednym tonem, ich serca zaczynają bić w tym samym rytmie. Według badań opublikowanych na łamach czasopisma „NeuroImage”, synchronizacja, tym razem mózgu, następuje również wtedy, kiedy oglądamy film. Nasze mózgi reagują na niego natychmiast w sposób podobny do mózgów innych ludzi.

Naukowcom z Uniwersytetu Aalto w Finlandii udało się rozwinąć metodę, wystarczająco szybką, aby obserwować natychmiastowe zmiany w funkcji mózgu, nawet podczas oglądania filmu. Tradycyjnie, w badaniach układu nerwowego wykorzystywane były proste bodźce, takie jak wzory szachownicy lub pojedynczych zdjęć. Poprzez wykorzystanie filmów możliwe było zbadanie funkcji ludzkiego mózgu w warunkach doświadczalnych, które są bliskie naturalnym.

Oglądany 15-minutowy czarno-biały niemy film tworzył wielopoziomowe zmiany w czynności mózgu. Pomimo złożoności bodźca, wywołane wzory aktywności mózgu wykazywały znaczne podobieństwa u różnych osób - nawet w skali czasowej, w ułamkach sekund.

Analiza wykazała istotne podobieństwa sygnałów mózgu różnych ludzi podczas oglądania filmu. Te podobne rodzaje lub zsynchronizowane sygnały stwierdzono w obszarach mózgu, które są związane z wczesnym stadium przetwarzania bodźców wzrokowych, z detekcją ruchu i osób, koordynacji ruchowej i funkcji poznawczych. „Wyniki sugerują, że treść filmu dotyczy pewnych funkcji mózgu osób badanych w podobny sposób”, wyjaśnia Kaisu Lankinen, autorka badania.

Jak dotąd, badania w tej dziedzinie opierały się głównie na funkcjonalnym rezonansie magnetycznym (fMRI). Jednak biorąc pod uwagę wyższą rozdzielczość czasową milisekundy, magnetoencefalograf(MEG) jest w stanie zapewnić pełniejszy obraz szybkich procesów mózgowych. Z pomocą MEG i nowych metod analitycznych możliwe jest badanie znacznie szybszych procesów mózgowych i wykrycie aktywności mózgu w częstotliwościach wyższych niż wcześniej. W tej innowacyjnej analizie obrazowanie mózgu połączono z metodologią uczenia maszynowego, z którego sygnały w podobnej formie wydobywano z danych mózgowych.

Więcej:

Marta Obojska
Autor: Marta ObojskaStrona www: http://lookingforsun.wordpress.com/
Psycholog społeczny, absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W jej kręgu zainteresowań znajdują się m.in. psychologia rozwoju człowieka oraz psychologia reklamy. Swój wolny czas najchętniej poświęca żegludze z przyjaciółmi, pieszym wędrówkom oraz uczestnictwie w różnych projektach muzycznych. Pasjonuje się fotografią krajobrazu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku