Muzyczna reklama
- Szczegóły
- Utworzono: 16 maja 2014
- Victoria Chyczewska
Podobno muzyka to najsubtelniejsza forma przekazu. Jak więc muzyka wpływa na przekaz reklamowy i jakie pełni w nim funkcje?
Bazując na artykule Davida Hurona z 1989 roku, można założyć, że muzyka pełni w reklamie 6 podstawowych funkcji.
Pierwszym zadaniem muzyki w reklamie jest przypominanie. Melodia jest łatwiej zapamiętywana niż obraz lub słowo. Ma tendencję do „zalegania” w pamięci. Im lepiej utwór jest znany, tym lepiej odpamiętywana jest reklamowana danym utworem marka.
Po drugie, muzyka uatrakcyjnia reklamę. Wpływa ona pozytywnie na wzrost estetyki przekazu. Im bardziej estetyczna i atrakcyjna jest reklama, tym więcej uwagi absorbuje, nawet wówczas gdy podkład muzyczny nie wykazuje powiązania z reklamowanym produktem.
Muzyka nadaje reklamie strukturę. Nadaje ciągłość, łączy niepowiązane obrazy, buduje dramaturgię. Może również pełnić rolę narracji.
Utwór muzyczny kieruje przekaz do konkretnej grupy docelowej. Konkretne gatunki muzyczne przypisane są do specyficznych grup społecznych (wiek, płeć, rasa).
Język liryczny reklamy pozbawia tekst naiwności. Reklamodawcy często posługują się poetyckimi odwołaniami zamiast listą argumentów i atrybutów. Język liryczny przyjmujemy dużo częściej bezkrytycznie, co skutecznie wykorzystywane jest w obliczu braku jednoznacznych zalet produktu.
Utworzenie oraz wzmocnienie autorytetu (wiarygodności) to ostatnia wymieniana przez Hurona funkcja muzyki w reklamie. Melodia w połączeniu z lirycznym tekstem, w formie cytatu lub aluzji, może stanowić wartość, z którą utożsami się grupa docelowa.
Jak powinien wyglądać proces dobierania odpowiedniego utworu muzycznego do danego przekazu reklamowego? Jaki jest stosunek liczby skutecznie skomponowanych reklamowych melodii do ilości muzyczno-reklamowych fiask? Na te pytania współczesna nauka o reklamie nie zna jeszcze odpowiedzi.
Literatura:
- Huron D., „Music In advertising: An analytic Paradigm”, “Musical Quarterly” 1989, nr 73(4), s. 557-554.