Syndrom Krzysztofa Ibisza?
- Szczegóły
- Utworzono: 05 czerwca 2013
- Katarzyna Sanna
Badania amerykańskich naukowców wskazały, że mężczyźni, tak samo jak kobiety, narażeni są na szkodliwy wpływ lansowanego przez media idealnego wizerunku ciała.
O negatywnym wpływie mass mediów na postrzeganie własnego ciała mówi się przede wszystkim w kontekście kobiet. Jak się jednak okazuje, również mężczyźni mogą stać się ofiarami lansowanego aktualnie wizerunku. Tak jak magazyny dla pań są przepełnione radami, jak skutecznie schudnąć i utrzymać wagę, w magazynach męskich zauważa się coraz silniejszy trend do drukowania artykułów na tematy związane z budowaniem masy mięśniowej czy ćwiczeniami wspomagającymi uzyskanie idealnej sylwetki.
Im mocniej lansowany jest wizerunek fit, tym coraz bardziej zwiększa się niezadowolenie z wyglądu własnego ciała, które notabene wzrasta nieprzerwanie od ponad 20 lat wśród obu płci. Chłopcy, a później mężczyźni narażeni są na nieustanne porównywanie swojego własnego wyglądu, z modelami ze spotów reklamowych, magazynów dla panów czy znanymi aktorami. Nawet zabawki dla małych chłopców, zdawać by się mogło, promują idealny umięśniony wizerunek. Widzieliście kiedyś figurkę X-mena z rozkosznym piwnym brzuszkiem albo Batmana z normalną sylwetką? Ja nigdy. W konsekwencji mężczyźni stają się coraz bardziej świadomi, jak powinno wyglądać ich idealne ciało, które według promowanych kategorii powinno być umięśnione i koniecznie z „sześciopakiem”.
Ponadto, coraz częściej w odniesieniu do mężczyzn mówi się o kompleksie Adonisa. Jest to chorobliwe dążenie mężczyzn do osiągnięcia idealnej figury. Najlepszym przykładem tego, jak bardzo mężczyźni zatracają się w szaleństwie kultu własnego ciała, jest Krzysztof Ibisz, który przechodził medialną metamorfozę, obnosząc się w prawie każdym kolorowym czasopiśmie swoją nagą, umięśnioną, ogoloną i opaloną klatą oraz nabrzmiałym bicepsem.
Zaburzenia wizerunku własnego ciała związane są z niezadowoleniem ze swojego wyglądu fizycznego i mogą być przyczyną niskiego poczucia własnej wartości, depresji oraz lęków społecznych. Jest to również czynnik wpływający na podjęcie decyzji o stosowaniu diety i może w efekcie przyczyniać się do rozwinięcia zaburzeń odżywiania. W przypadku mężczyzn zachowania te mogą ograniczać się do wprowadzania restrykcyjnych diet, ćwiczeń albo kombinacji wyżej wymienionych.
Badania amerykańskich naukowców nad wpływem reklam promujących idealny wizerunek męskiego ciała dowiodły ich szkodliwy wpływ na samopoczucie oraz poczucie własnej wartości badanych.
W badaniu wzięło udział 158 mężczyzn w wieku od 17-27 lat. Podczas badania oglądali dwa 30-minutowe zestawy reklam, pierwszy: lansujący idealny wizerunek ciała, drugi o neutralnym zabarwieniu. Po projekcji badani wypełniali kwestionariusze dotyczące postrzegania własnego ciała oraz zmiany nastroju pod wpływem oglądanych reklam.
Biorąc pod uwagę, że badanie trwało tylko 30 minut, a każdego dnia jesteśmy wręcz zalewanie przekazem z mediów, można sobie wyobrazić, jaki skumulowany wpływ na postrzaganie własnego ciała ma codzienna styczność z gazetami, reklamami i programami telewizyjnymi.
Badania ukazały się w: Journal of Social and Clinical Psychology