Menu

Pomoc psychologiczna on-line? Wywiad z profesorem Bassamem Aouilem.

M.Ch. Jakie są zalety takiej formy kontaktów psychologa z klientem?

B.A.: Dla mnie istotna jest przede wszystkim łatwość, komfort i dostępność takiej formy pomocy, co jest szczególnie istotne dla osób przebywających za granicą. Ludzie ci często nie mają możliwości skorzystania z innych form pomocy psychologicznej. Taka forma jest też atrakcyjna dla osób z niepełnosprawnością ruchową czy też chorobą ograniczającą możliwość wychodzenia z domu lub dla osób z małych miejscowości, gdzie nie ma możliwości skorzystania z pomocy bezpośredniej. Wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu.

Kolejna zaleta to możliwość wyboru takiego specjalisty, który najbardziej nam odpowiada. Zapoznając się dokładnie np. z życiorysem czy domową stroną internetową można wybierać spośród najlepszych specjalistów z całego świata. Zaletą tego typu pomocy są też niższa cena. Konsultacja on-line zwykle jest tańsza w porównaniu z kosztami nie tylko samej wizyty w gabinecie psychologa, ale również dojazdu czy zakwaterowania. Co dość istotne w obecnych czasach – do takiego specjalisty nie musimy rejestrować się z często kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, nie musimy stać w kolejkach, ale nawiązujemy kontakt z psychologiem zawsze wtedy, gdy tego akurat potrzebujemy.

Ponadto za pomocą słowa pisanego często łatwiej jest nam wyrażać swoje myśli, potrzeby, formułować nasze problemy – łatwiej niż podczas bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem twarzą w twarz.

Wśród innych zalet pomocy psychologicznej on-line można by wymienić m.in.:

  • możliwość redukcji poczucia wstydu przed innymi, że korzysta się z pomocy psychologa,
  • możliwość zwierzenia się z problemu w każdej chwili;
  • anonimowość;
  • mówienie o sprawach intymnych,
  • swobodne używanie swojego języka (bez skrępowania wynikającego z tego, że jest się w gabinecie specjalisty),
  • możliwość wracania do treści wypowiadanych w trakcie pomocy przez specjalistę,
  • możliwość analizy własnego sposobu myślenia, zmian w tym myśleniu oraz zmian w sferze emocjonalnej.

M.Ch. Dużo tych zalet, ale każdy kij ma dwa końce. Dlatego proponuję, abyśmy teraz postarali się spojrzeć na to z drugiej strony. Kiedy pomocy psychologicznej on-line nie powinno się prowadzić?

B.A.: Nie można, a nawet nie wolno, nikomu odmówić pomocy, tym bardziej, jeżeli sam do nas się zwraca. Istnieją oczywiście sytuacje, w których bardziej wskazana lub wręcz konieczna jest bezpośrednia pomoc specjalisty (np. w przypadku, gdy klient znajduje się w ostrej fazie choroby psychicznej). Wówczas nasze zadanie polega na nakłonieniu klienta do natychmiastowego udania się osobiście specjalisty (psychiatry bądź psychologa), ale to, jak ta osoba postąpi zależy tylko i wyłącznie od niej samej. Nie należy również prowadzić terapii z klientem, który pisze w imieniu drugiej osoby. Możemy pomóc jedynie samej zainteresowanej osobie.

Pomocy w tej postaci również nie powinno się prowadzić, gdy nie ma się określonych kompetencji lub narzędzi (np. kwestionariuszy czy testów możliwych do przeprowadzenia on-line). Wówczas należy o tym poinformować osobę potrzebującą i zasugerować jej osobisty kontakt.

M.Ch.: W Internecie coraz łatwiej znaleźć portale i strony domowe, na których internatom oferuje się tego typu usługi. Istnieją nawet strony, na których psycholog oferuje terapię przez SMS-y wysyłane na komórkę klienta. Czy nie wydaje się Panu, że tego typu działania niewiele mają już wspólnego z profesjonalną pomocą?

B.A.: Profesjonalna pomoc powinna mieć pewne reguły. W pomocy psychologicznej on-line problem naszego klienta należy zawsze głęboko zanalizować i udzielić wyczerpującej odpowiedzi, czego z pewnością nie zastąpi krótkie zdanie w wiadomości typu sms. Osoba udzielająca pomocy psychologicznej przez Internet przede wszystkim powinna być do tego odpowiednio przygotowana i wyszkolona. Pomoc taka może być udzielana nie tylko przy organizacjach czy stowarzyszeniach, ale również w postaci e-klinik czy też prywatnych stron psychologów. Jak już wspomniałem wcześniej, pomoc on-line jest udzielana w postaci słowa pisanego poprzez e-maila bądź w czasie rozmowy za pomocą komunikatora. W taki sposób można nawiązać odpowiedni kontakt i uzyskać potrzebne informacje. Za pomocą krótkiej wiadomości tekstowej (SMS) jest to niemożliwe. Można jednak poprzez sms podać krótkie informacje, np., do jakiego specjalisty mogę się zwrócić, gdzie go szukać itp.

Pomoc psychologiczna on-line nie powinna opierać się na kontakcie przez sms. Istnieją zbyt duże ograniczenia w wyrażaniu emocji czy myśli. To zbyt krótka i szybka informacja. Aby pomóc psycholog i klient muszą mieć warunki zapewniające swobodną wymianę informacji.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku