Geny i edukacja
- Szczegóły
- Utworzono: 23 września 2015
- Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Od lat trwa spór, czy za geniusz dziecka odpowiadają geny, czy wychowanie? Czy geny warunkują nasze szkolne sukcesy i niepowodzenia? Czy źródło talentu tkwi w genach? Wiedza z zakresu genetyki coraz bardziej wpływa na nasze codzienne życie. Dlaczego by nie przymierzyć jej również do edukacji?
Głównym celem edukacji jest wyposażenie każdego dziecka w podstawowe umiejętności, jak pisanie, czytanie, liczenie i posługiwanie się technologią, przynoszące korzyści zarówno samemu dziecku, jak i społeczeństwu jako takiemu. Każdy system kształcenia, który dopuszcza, aby dziecko opuściło szkołę bez kwalifikacji, całkowicie zawodzi. Genetyka pokazuje nam, że dla niektórych dzieci nabywanie tej podstawowej wiedzy będzie trudne ze względu na ich wrodzone możliwości.
Geny i edukacja to książka o tym, skąd pochodzi wiedza na temat genetyki behawioralnej i jak zmieniać system edukacji, by odpowiadał różnicom indywidualnym – rodzajom inteligencji, sprawności fizycznej, jakie występują wśród dzieci. Autorzy książki stawiają tezę, że równość szans zależy od różnorodności szans, a zrozumienie interakcji genów i środowiska sugeruje, że kluczem jest zakres możliwych wyborów.
Cały system kształcenia oparto na przekonaniu, że dzieci są „białymi kartkami”. Genetyka behawioralna pokazuje, że jest to założenie błędne.
Zatem konieczne jest zrozumienie wzajemnego oddziaływania DNA i środowiska uczenia się, a w tym, drodzy Czytelnicy, pomoże nam książka „Geny i edukacja”, którą bez wątpienia serdecznie każdemu polecam!
Więcej: Asbury K., Plomin R. (2015). Geny i edukacja. Warszawa: PWN
Komentarze