Menu

Jak oceniamy osobowość atrakcyjnych fizycznie?

Efekt aureoli sprawia, że osoby atrakcyjne fizycznie odbierane są jako bardziej inteligentne, przyjacielskie i posiadające większe kompetencje. Co więcej, badanie opublikowane w grudniowej edycji Psychological Science sugeruje, że na ludzi atrakcyjnych fizycznie zwracamy większą uwagę. Prof. Jeremy Biesanz i jego koledzy z zespołu dowiedli, że podczas krótkich spotkań ludzie są w stanie dokładniej rozpoznać cechy osobowości tych, których uznają za fizycznie atrakcyjnych.

Naukowcy poświęcili już sporo wysiłku na próby wykrycia, kto potrafi najlepiej ocenić osobowość. Wyniki otrzymywali różnorodne. W tym badaniu zespół zdecydował się przyjrzeć problemowi pod innym kątem, skupiając się nie na tych, którzy oceniają osobowość, ale raczej na tym, czyje cechy osobowości są precyzyjniej postrzegane. Celem badania było określenie, czy atrakcyjność jednostki wpływa na umiejętność innych do rozpoznawania jej cech osobowości. Badanie skupiało się na ocenie osobowości na podstawie pierwszego wrażenia w sytuacjach społecznych, takich jak cocktail parties.

Na potrzeby badania naukowcy podzielili ponad 75 mężczyzn i kobiet na grupy 5-11 osobowe i poprosili o trzyminutowe indywidualne konwersacje. Po każdej interakcji uczestnicy oceniali partnerów pod względem ich atrakcyjności fizycznej i pięciu głównych cech osobowości, tj. otwartości na doświadczenie, sumienności, ekstrawersji, ugodowości i neurotyczności. Każdy uczestnik oceniał również sam siebie pod względem swojej osobowości. Badacze byli w stanie określić dokładność percepcji poprzez porównanie ocen uczestników – ocen cech osobowości przyznanych przez innych z tym, jak jednostki oceniały siebie. Podjęto również kroki, aby kontrolować pozytywną stronniczość, która może pojawić się w samo ocenianiu.

Pomimo pozytywnego nastawienia wobec ludzi, których postrzegano za atrakcyjnych (czego spodziewano się na podstawie poprzednich badań), badani potrafili uporządkować cechy osobowości ładniejszych uczestników w sposób bardziej trafny. Przykładowo - jeśli osoba postrzegana była za atrakcyjną, a ponadto bardzo zorganizowaną i poniekąd hojną, to jej zorganizowanie i hojność były oceniane wyżej niż to było w rzeczywistości. Pomimo tego błędu, badanie wykazało, że ludzie dobrze oceniają porządek tych cech, czyli potrafili wskazać, że osoba jest bardziej zorganizowana niż hojna. Uporządkowanie to było bardziej dokładne w stosunku do osób uznanych za atrakcyjne.

Badacze dostrzegają przyczynę zjawiska w większej motywacji do zwracania uwagi na atrakcyjne osoby, ze względu choćby na ciekawość czy chęć stworzenia z nimi związku przyjacielskiego bądź romantycznego. Chociaż uczestnicy w dużym stopniu byli zgodni co do atrakcyjności członków swoich grup, badanie po raz kolejny potwierdza, że dla każdego co innego jest piękne. Uczestnicy byli najlepsi w identyfikowaniu osobowości tych, których uznali za atrakcyjnych, niezależnie od tego, czy inni również uznali te osoby za atrakcyjne.

Agnieszka Potrzuska
Autor: Agnieszka Potrzuska
Ukończyłam psychologię o specjalizacji psychologia organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje mnie przede wszystkim tematyka obejmująca obszary psychologii pracy, zarządzania i ekonomii, jak również zagadnienia bliskie ergonomii. Swoją wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi pogłębiam na podyplomowych studiach Menedżerów Personalnych na Politechnice Gdańskiej. Poza tym, interesuje mnie praca z grupą i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku