Nie-medialni niepełnosprawni
- Szczegóły
- Utworzono: 16 sierpnia 2007
- Redakcja
Mass media kształtują opinię publiczną, oddziałują na rozwój i postępowanie pojedynczego człowieka oraz całych społeczności. Określane mianem "czwartej władzy" wpływają na obraz rzeczywistości. Z tego właśnie względu od kilku lat prowadzone są badania dotyczące roli mediów w kreowaniu wizerunku osób niepełnosprawnych. Tematem tym zajmuje się zespół naukowców pod kierownictwem dr Izabeli Fornalik z Karkonoskiego Kolegium w Jeleniej Górze.
Badania obejmują m.in. kwestie dotyczące sposobu prezentowania niepełnosprawnych w mediach. "W tym kontekście pojawiają się znaczące pytania: czy osoby niepełnosprawne są prezentowane w mediach w sposób prawdziwy, adekwatny do rzeczywistości? Czy prezentowany w mediach wizerunek niepełnosprawnych wpływa pozytywnie na sposób ich postrzegania przez osoby, które na co dzień nie stykają się z problemem niepełnosprawności? - mówi dr Fornalik. - I wreszcie: jak sami niepełnosprawni oceniają sposób ich prezentacji w środkach masowego przekazu?" Razem z mgr Małgorzata Łasek-Dowiat, dr Fornalik bada tworzony przez media wizerunek niepełnosprawnych.
Jednocześnie badaczki zbierają opinie osób niepełnosprawnych na temat sposobów ich prezentacji w środkach masowego przekazu. W ten sposób można skonfrontować medialną wizję z oczekiwaniami i wprowadzać poprawki.
Konieczność wprowadzania takich poprawek uzasadniają wnioski z międzynarodowej konferencji pt. "Wizerunek osób niepełnosprawnych w mediach - fakty i mity", która odbyła się w tym roku w Warszawie. Obecni na niej specjaliści z Wielkiej Brytanii zwrócili uwagę, że media przedstawiając niepełnosprawnych koncentrują się na ich dysfunkcji, a nie na osiągnięciach.
Dr Danuta Gorajewska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zauważyła, że dziennikarze rzadko konsultują się z organizacjami osób niepełnosprawnych. Często przedstawiając osobę niepełnosprawną, odwołują się do własnych wyobrażeń lub intuicji i w efekcie powielają i utrwalają stereotypowe przekonania.
Inne trudności dotyczą kwestii związanych z niechęcią angażowania niepełnosprawnych do reklam komercyjnych. Problemem jest nie tylko scenariusz, który wymaga wykreowania pozytywnego obrazu produktu i osoby niepełnosprawnej, lecz również obawa przed oskarżeniem o wykorzystywanie tych osoby dla zysku. Dodatkowo realizowanie programów z udziałem niepełnosprawnych wymaga stworzenia odpowiedniego zaplecza.
Dlatego ważne są takie inicjatywy jak projekt "Media niepełnosprawnym" (finansowany ze środków UE i PFRON), którego celem ma być zmiana społecznego nastawienia do osób niepełnosprawnych i ich problemów poprzez wykreowanie nowych postaw społecznych.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce