Menu

Organiczny wybór

Ekouprawa czy market? Chcemy być zdrowi, chociaż czasami droga do dobrego samopoczucia jest żmudna. Sama chęć nie zawsze jest wystarczająca. Koreańscy i angielscy badacze wskazują, od czego może zależeć to, jaki wybór ostatecznie podejmiemy.

W zdrowym ciele zdrowy duch? Według statystyk nie wie o tym prawie połowa Polaków, u których stwierdza się bądź nadwagę, bądź otyłość. Ci, dla których zdrowie jest jednak dużą wartością, mają nie lada zagwozdkę, co powinni jeść, żeby pozostać fit. W świecie GMO, glutenu, barwników, zapychaczy i wzmacniaczy coraz więcej ludzi zaczyna negować współczesne metody rolnictwa i zwracać się ku bardziej ekoprzyjaznym formom uprawiania warzyw i owoców. Jak grzyby po deszcze powstają sklepy z żywnością ekologiczną, a w każdym szanującym się markecie znajduje się dział ze zdrowym jedzeniem. Ale czy w świecie pełnym słodkich pokus i tanich produktów łatwo jest dokonać wyboru, co dla nas najlepsze?

Żywność organiczna staje się obecnie coraz bardziej popularna ze względu na ograniczone użycie środków chemicznych przy produkcji jedzenia. Dla jednych jest to doskonałe rozwiązanie w kwestii zdrowego i świadomego odżywiania, inni uważają że to tani chwyt marketingowy, naciąganie ludzi na wydawanie pieniędzy. Zwolennicy organicznego jedzenia przede wszystkim wybierają taki rodzaj produktów, ponieważ są przekonani o jego wartościach odżywczych, sprzyjających zachowaniu zdrowia. Innymi czynnikami sprzyjającymi kupowaniu (bądź nie) żywności jest ich dostępność bądź cena, ale również zaufanie co do źródła pochodzenia danego produktu czy doświadczeń z przeszłości. Rodziny z dziećmi są znacznie bardziej skłonne do wydania paru groszy ekstra na zdrową żywność, w przeciwieństwie do osób nieposiadających dzieci, choć ta zależność ma związek z wiekiem i statusem ekonomicznym, zakładając, że młodym powodzi się gorzej pod względem finansowym, to właśnie starsi konsumenci częściej kupują jedzenie organiczne.

Jedną z teorii mówiącej o tym, w jaki sposób dokonujemy wyborów, jest teoria planowanego zachowania (Theory of Planned Behavior Model). Zakłada ona, że wszystkie nasze zachowania konsumenckie są funkcją naszych norm oraz postaw wobec zachowania. Innymi słowy, decydujemy na postawie obowiązujących w danym społeczeństwie norm oraz własnej oceny danego zachowania. Na przykład jeżeli w danej grupie uważa się za normę jedzenie codziennie junkfood'u i uważamy, że jest to zachowanie sensowne, nasz wybór będzie prosty. Jeżeli, z drugiej strony, obracamy się w towarzystwie, które zachęca do sięgania po zdrową żywność, tym chętniej zamiast supermarketowej marchewki, sięgniemy po tę z gospodarstwa ekologicznego. Pozytywna postawa wobec jedzenia organicznego będzie sprzyjała jego zakupowi. Wpływają na nią nasze wcześniejsze doświadczenia z żywnością tego rodzaju oraz opinie najbliższych, przyjaciół, mediów i ekspertów. To, co dodatkowo może wpłynąć na nasz wybór, to stopień trudności związany z wprowadzeniem naszych wyborów w życie. Może się on wiązać na przykład z koniecznością znalezienia odpowiednich specjalistycznych sklepów lub przemienieniem produktów w smaczny posiłek.

Podsumowując, decyzja o zakupie organicznego jedzenia jest zależna od wielu czynników, nie tylko naszej chęci dbania o swoje zdrowie.

Na podstawie: SUH, BW, Eves, A, Lumbers M. (2015) DEVELOPING A MODEL OF ORGANIC FOOD CHOICE BEHAVIOR. SOCIAL BEHAVIOR AND PERSONALITY, 2015, 43(2), 217-230

Katarzyna Sanna
Autor: Katarzyna SannaStrona www: http://www.pracowniawsparcia.pl/
W 2012 roku otrzymała stopień magistra psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią pozytywną seksuologią oraz psychologia zdrowia. Obecnie realizuje badania naukowe związane z psychoonkologią w ramach studiów doktoranckich. Pracę naukową łączy z prowadzeniem własnego gabinetu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku