Piękno w cenie
- Szczegóły
- Utworzono: 14 maja 2014
- Katarzyna Sanna
Potocznie mówi się, że osobom atrakcyjnym jest w życiu łatwiej. Piękno jest wartością uniwersalną, ponadczasową i z pewnością bardzo docenianą. W obecnych czasach miarą sukcesu nie są tylko pokaźna sumka na koncie, szybkie samochody i wspaniałe apartamenty. Człowiek, który osiągnął wszystko, jest fit i ma piękną twarz, a jak nie, to albo otacza się wybitnie pięknymi reprezentantami naszego gatunku, albo inwestuje w operacje plastyczne.
Atrakcyjność fizyczna pełni ważną rolę w relacjach interpersonalnych, wpływa na to, jak widzimy oraz oceniamy osobę. Nie ma co tu dużo kryć, pięknym osobom w sytuacjach społecznych jest zazwyczaj łatwiej. W myśl zasady „to, co piękne, musi być również dobre” mogą one oczekiwać większego zainteresowania w sytuacjach społecznych – chcemy atrakcyjnych partnerów jako współmałżonków bądź kochanków, pracowników, kolegów, polityków. Przebywanie obok pięknych ludzi nie tylko wywołuje przyjemne wrażenia estetyczne, ale również może być źródłem osobistego pożytku: podziwu lub zazdrości u innych czy zwiększenia samooceny. O tym, że cenimy ponad miarę atrakcyjność fizyczną, mogą świadczyć z jednej strony szybkie kariery takich osób jak na przykład Natalia Siwiec, a z drugiej strony indywidualny pęd większości ludzi do zwiększenia swojej atrakcyjności poprzez diety, sport, ubrania itp.
Atrakcyjność może być używana w celu wywierania wpływu lub manipulowania innymi i może wiązać się z tak zwaną adonizacją. Termin ten odnosi się do stosunku wobec urody, seksapilu, a także wykorzystywania tych cech w celu osiągnięcia własnych korzyści. Jak każda postawa, składa się z trzech elementów: poznawczego („piękno daje władzę nad innymi”), behawioralnego („gdy poznaję nowych ludzi, kokietuję ich w celu wywarcia odpowiedniego wrażenia”) oraz emocjonalnego („lubię robić wrażenie na innych”). W relacjach damsko-męskich wśród ludzi występują znacznie częstsze tendencje do posługiwania się własną atrakcyjnością. Możemy z ulgą odetchnąć, gdy w urzędzie będzie nas obsługiwała osoba płci przeciwnej, bo wydaje nam się, że miłym słowem albo uwodzącym wzrokiem uda się nam coś szybciej bądź lepiej załatwić. Motywami posługiwania się własną atrakcyjnością w relacjach społecznych mogą być chęć osiągania własnych celów, potrzeba kontroli czy potwierdzenia własnej atrakcyjności bądź kompetencji, budowania poczucia własnej wartości oraz realizowania potrzeby bycia podziwianym.
W badaniach Eugenii Mandal próbowano sprawdzić, jakie indywidualne zmienne mogą przyczyniać się do rozwinięcia się tendencji do posługiwania się adonizacją. Badanie składało się z trzech części, w których brali udział zarówno mężczyźni, jak i kobiety, w zróżnicowanym wieku.
Badania potwierdziły, że motorem dla rozwinięcia się postawy związanej z adonizacją jest chęć wywierania wpływu na innych. Ta potrzeba wiąże się z pewnymi cechami obecnymi zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Należały do nich struktury osobowości narcystycznej oraz makiawelistycznej, wysoki poziom ekstrawersji, samokontroli oraz cechy psychologiczne związane z męskością. Pomimo że relacje te występują u obu płci, znacznie większe ich nasilenie zauważono wśród mężczyzn. Może to się wiązać ze stereotypowymi rolami męskimi oraz kobiecymi, z których ta pierwsza kojarzy się potrzebą realizacji własnych celów, kontrolą, dominacją, natomiast druga z tworzeniem wspólnoty, opieką, współpracą. Postawa wobec adonizacji zmienia się wraz z wiekiem. Pozytywnie odnoszą się do niej młode kobiety oraz młodsi i w średnim wieku mężczyźni. Kobiety starsze wykazywały się bardziej negatywną oceną tego zjawiska. Prawdopodobnie ludzie w młodym wieku chętniej posługują się tą strategią w celu zrobienia lepszego wrażenia, zwiększenia szans na karierę, podczas gdy starsze kobiety być może uważają, że próby kokietowania w ich wieku są niewłaściwe. Możliwe jest również, że wraz z wiekiem wśród kobiet zmniejsza się możliwość „zrobienia wrażenia”, co nie dotyczy mężczyzn, którzy ponoć jak wino - im starsi, tym lepsi.
Na podstawie:
- http://www.degruyter.com/view/j/ppb.2014.45.issue-1/ppb-2014-0012/ppb-2014-0012.xml?format=INT
- http://www.charaktery.eu/slownik-psychologiczny/A/204/Adonizacja/