Emocjonalna klawiatura
- Szczegóły
- Utworzono: 15 marca 2012
- Katarzyna Maruszewska
Według najnowszych badań opublikowanych w internetowym czasopiśmie Psychonomic Bulletin & Review słowa pisane przy użyciu prawej strony klawiatury wywołują bardziej pozytywne emocje niż słowa pisane przy użyciu lewej strony. Badania przeprowadzone zostały przez naukowców poznawczych, Kyle Jasmin z University College w Londynie i Daniel Casasanto The New School for Social Research w Nowym Jorku.
Badania dowodzą, że istnieje związek pomiędzy nadawanym znaczeniem słów a miejscem jego położenia na klawiaturze – tę zależność określamy efektem QWERTY. Określenie QWERTA pochodzi od pierwszych sześciu klawiszy umieszczonych w górnym rzędzie, po lewej stronie klawiatury.
Rozwój nowych technologii doprowadził do tego, że litery są produktem naszych palców. Za pomocą układu liter na klawiaturze piszemy i wysyłamy słowa w formie wiadomości tekstowych. Odczytanym treściom nadajemy znaczenie, szczególnie wtedy, gdy dana treść nas interesuje.
W serii trzech eksperymentach naukowcy badali, czy różnice w umiejscowieniu liter na klawiaturze różnicuje ich znaczenie. Naukowcy badali słowa w języku angielskim, holenderskim i hiszpańskim Okazało się, że litery położone po prawej strony klawiatury były oceniane bardziej pozytywnie znaczeniowo, niż słowa zapisywane po lewej stronie. Efekt ten był widoczny we wszystkich trzech grupach językowych i nie zmieniał się, niezależnie od tego, jak długie było słowo. Efekt QWERTY stwierdzono także, kiedy ludzie oceniali znaczenie fikcyjnych słów np. "lol". Autorzy tłumaczą efekt tym, że więcej jest liter położonych jest na lewo od linii środkowej klawiatury niż po prawej. Specjaliści od marketingu powinni rozważyć potencjalne korzyści płynące z prawej strony klawiatury.