Menu

Szef w perspektywie psychologicznej. Wywiad z dr Pawłem Fortuną

M.Ch.: Jeszcze o motywowaniu pracowników przez polskich szefów...która z teorii Douglasa McGregora jest im Pana zdaniem bliższa: X czy Y?

P.F.: Jeden z moich wykładowców zawsze powtarzał: Nikt od nadmiaru szczęścia z psychologiem się nie spotyka. Jako psycholog częściej mam do czynienia się z ciemną stroną przywództwa. Pan zapewne też. Ale musze też przyznać, że mam szczęście pracować z wieloma firmami, w których są doskonali szefowie. Spotkałem wielu mistrzów w motywowaniu ludzi, budowaniu autorytetu i inspirowaniu podwładnych. Dzięki nim możliwe było wprowadzenie do książki wielu praktycznych rozwiązań. Uwielbiam pracować z takimi osobami. Gdy wspólnie realizujemy trudne, lecz wizjonerskie projekty doznaję przepływu, mam wrażenie robienia czegoś ważnego i sensownego zarazem. Tacy ludzie dają nadzieję, że styl X będzie spotykany coraz rzadziej i rzadziej…

M.Ch.: Teraz już nieco bardziej poważnie. Którą z teorii psychologicznych dotyczących procesów grupowych uważa Pan za najbardziej przydatną w praktyce zarządzania zespołem? Czy ma Pan jakąś swoją ulubioną, do której chętnie Pan nawiązuje lub która najbardziej sprawdza się w realiach biznesowych?

P.F.: Jako psycholog łączący pracę naukową z praktyką oczywiście uważam, że nie ma nic bardziej praktycznego, niż dobra teoria. Specjalizuję się w problematyce zmiany postaw i najczęściej pomagam menedżerom wdrażać trudne zmiany w organizacjach, którymi kierują. Niezastąpiona do porządkowania myślenia w takich sytuacjach jest koncepcja zachowań planowanych Icka Ajzena. Jest doskonała, ponieważ wskazuje czynniki, które powinny być spełnione, by człowiek, a zatem pracownik, podjął świadomą decyzję o zmianie swojego zachowania. Koncepcja Ajzena dotyczy zachowań intencjonalnych. Dzięki niej odchodzimy od makiawelizmu i manipulacji, a zmierzamy w kierunku kształtowania świadomych pracowników, kontrolujących swoje życie. Model Ajzena pozwala wyjaśnić dlaczego pracownicy nie robią tego, co do nich należy, dlaczego stawiają opór przed zmianami. Pozwala spojrzeć szerzej na sytuację organizacji i nakazuje zwrócenie uwagi na zadania zwierzchników w kształtowaniu pożądanych zachowań podwładnych.

M.Ch.: Na zakończenie może pytanie tendencyjne i nader często zadawane w tego typu rozmowach: jaka jest Pana zdaniem najważniejsza cecha dobrego lidera?

P.F.: Szacunek dla drugiego człowieka, bo przecież to miło jest być ważnym, ale jeszcze ważniejsze jest być miłym, prawda?

M.Ch.: Dziękuję!

P.F.: Dziękuję!

Dr Paweł Fortuna jest psychologiem społecznym, trenerem biznesu i właścicielem firmy Fortuna & Fortuna. Wykłada w Akademii Leona Koźmińskiego i w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim JPII. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół komunikacji perswazyjnej i obrony przed manipulacją. Realizował wiele grantów badawczych, jest autorem licznych strategii negocjacyjnych i perswazyjnych oraz propagatorem idei tzw. białej perswazji. W swoim dorobku ma ponad 30 publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym także promowanej przez nas książki „Jak być lepszym szefem. Inspiracje psychologiczne”, którą napisał wspólnie z dr Małgorzatą Torój.

Autor: Maciej Chabowski

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku