Menu

Motywacja do pracy w teorii

Cechy sytuacji roboczej obejmują natomiast: system oceniania pracowników, system wynagrodzeń, politykę socjalną oraz bezpośrednie środowisko pracy – przełożonych i współpracowników. Stwierdzono, że najistotniejszą rolę w systemie motywacyjny ogrywa system płac. Istnieje ścisłe powiązanie motywacyjnego działania pieniędzy z wysokością dochodów pracowników oraz ich hierarchią potrzeb. Osoby o niskich dochodach będą przypisywały większe znaczenie zarobkom, gdyż to one pozwalają im zaspokoić potrzeby bytowe. Jednak wraz ze wzrostem dochodów, pieniądze będą miały dużą wartość o tyle, o ile pozwolą pracownikowi na zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu, takich jak możliwość samorealizacji. Poza tym, na system wynagradzania składają się inne czynniki (tj. służbowy samochód, udział w szkoleniach, opcje na akcje), które w zależności od potrzeb i preferencji pracowników mogą mieć motywacyjne znaczenie. Polityka socjalna, czyli oferowany wachlarz świadczeń takich jak opieka medyczna, dodatkowy urlop czy karnety do klubów sportowych, sama w sobie ma mały wpływ na indywidualną efektywność pracowników. Ma jednak znaczenie w zmniejszeniu fluktuacji oraz stanowi zachętę dla kandydatów do pracy w organizacji (Kozieł, 2002). Dużą rolę w motywacji do pracy ma natomiast bezpośrednie środowisko pracy tworzone przez przełożonych i współpracowników. Atmosfera w pracy, wzajemny szacunek i zaufanie stanowią bowiem ważny czynnik wpływający na motywację do przychodzenia do pracy, pozostawania w niej i współdziałania.

Badania pokazują, że system motywowania należy do istotnych, wręcz nieodzownych instrumentów i narzędzi zarządzania w organizacji. Najważniejszym kryterium doboru tych środków powinna być skuteczność oddziaływania motywacyjnego (Kozieł, 2002). Przełożenie powyższych teorii i wyników badań na praktykę stanowi potężne wyzwanie dla osób odpowiedzialnych z politykę personalną w organizacjach.

Literatura

  1. Foster, J. J. (2003). Motywacja w miejscu pracy. W: N. Chmiel (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  2. Griffin, R. W. (2006). Podstawy zarządzania organizacjami (wyd. II). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Kozieł L. (2002). Motywacja w pracy. Determinanty ekonomiczno-organizacyjne. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Stoner, J. A. F., Freeman, R. E., Gilbert, D.R. Jr. (2001), Kierowanie (wyd. II). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Agnieszka Bożek jest psychologiem, absolwentką Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, psychoterapeutką w trakcie certyfikacji w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.

Obecnie pracuje w prywatnej firmie jako psycholog i trener. Prowadzi warsztaty i szkolenia z tzw. umiejętności miękkich dla studentów, osób aktywnych zawodowo oraz młodzieży.

Interesuje się psychologią społeczną, psychologią zarządzania – w szczególności zagadnieniem motywacji do pracy oraz psychologią pozytywną. W wolnych chwilach tańczy, czyta książki, ogląda filmy psychologiczne.

Komentarze  

XYZ
# XYZ 2013-10-04 12:45
:D
Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku