Figura... i masz tę pracę!
- Szczegóły
- Utworzono: 24 września 2014
- Kamila Pasek
Wykształcony, doświadczony i bezrobotny pracownik nie powinien popadać w schematyczność, lecz śmiało przyjąć postać figury na tle. W dzisiejszych czasach to właśnie taka strategia może okazać się pomocna!
Rozwój zawodowy oraz posiadanie satysfakcjonującej i najlepiej dobrze płatnej pracy to priorytet dla większości ludzi. Jednak przemiany społeczne, a także szerszy dostęp do edukacji, zwłaszcza w zakresie szkolnictwa wyższego, znacząco wpłynęły na obraz dzisiejszego rynku pracy, mocno zaostrzając konkurencję. Tytuł magistra nie znaczy już tyle, co kiedyś; liczba wykształconych młodych osób rośnie, często niewspółmiernie do nowo tworzonych miejsc pracy. Jak sprawić, by spośród kilkudziesięciu osób o podobnym profilu wybrano właśnie Ciebie?
Dotychczasowe badania otwarcie wskazują, iż nie sama wiedza, umiejętności czy kompetecje, ale szereg innych czynników wpływają na to, w jaki sposób kandydat zostanie oceniony na rozmowie kwalifikacyjnej. (Być może dlatego prognostyczna moc wywiadu jest żenująco niska). Jak dotąd ustalono, że przeciętny kandydat zostanie oceniony znacznie lepiej, gdy jego poprzednikiem będzie osoba niewykfalifikowana niż osoba o ponadprzeciętnych kwalifikacjach. Efekt ten, zwany efektem kontastu, czerpie ze znanej w psychologii teorii porównań społecznych. Przyznać należy, że na grafik spotkań kandydat nie ma jednak większego wpływu. Według naukowców z Uniwersytetu w Szwajcarii osoba ubiegająca się o pracę może zwiększyć swoje szansę, odpowiadając na niektóre pytania w sposób wyjątkowy i nieprzeciętny. Efekt wyjątkowości, zdefiniowany jako "wpły cech kandydata i jego odpowiedzi na rekrutację, ocenę i podjęte decyzje w procesie selekcji", zdaniem badaczy może przekładać się na pozytywną ocenę kandydata oraz wzrost szans na otrzymanie danej pracy.
Potwierdzenia dla powyższej tezy dostarczają wyniki badań przeprowadzone przez wspomniany wyżej zespół szwajcarskich badaczy, w ramach których niemal osiemdziesiąt badanych osób, wcielając się w rolę rekrutera, oceniało kandydatury potencjalnych pracowników. Wyniki analiz jednoznacznie wykazały, iż osoby odpowiadające w sposób wyjątkowy i niestandardowy były oceniane wyżej, niż te, które odpowiadały typowo i schematycznie na pytanie dotyczące słabości. Co więcej, autorzy wyjątkowych odpowiedzi mieli również większe szanse na uzyskanie pracy, jednak tylko wtedy, gdy było to zajęcie niepostrzegane jako typowo kreatywne.
Okazuje się, iż wyjątkowość rozumiana jako "pozytywne dążenie do odrębności w stosunku do innych ludzi" sprzyja osiąganiu różnych celów, także zawodowych. Powyższe badania, mimo licznych ograniczeń, zwracają uwagę na ciekawą kwestię i zachęcają do twórczego podejścia do tematu rekrutacji. Slogan: "Bądź najlepszy" już dziś śmiało można zastąpić hasłem:
"Bądź wyjątkowy".
Więcej: Roulin, N., Bangenter, A., Yerly, E. (2011). The Uniqueness Effect in Selection Interviews. Journal of Personnel Psychology, Vol 10 (1): 43-47