Menu

Mieszkanie z rodzicami niesie ze sobą konflikty

Badacze z Uniwersytetu La Laguna chcieli zaobserwować, jaki wpływ na dzieci ma mieszkanie z rodzicami w wieku późnej adolescencji i wczesnej dorosłości (18-25 lat). Przebadali w tym celu 240 rodzin. Projekt został sfinansowany przez hiszpańskie Ministerstwo Nauki i Innowacji, trwał cztery lata i został zakończony w marcu 2011 roku.

Zgodnie z wynikami, u osób w wieku 18-25 lat mieszkających nadal ze swoimi rodzicami liczba rodzinnych konfliktów wzrasta. Biorąc pod uwagę podział okresu adolescencji na trzy stadia: wczesne (12-13 lat), środkowe (14-15 lat) oraz późne (16-18 lat), najwięcej konfliktów pojawia się na początku tego okresu, ich ilość spada w drugim etapie i wzrasta ponownie w ostatnim.

Nie tylko ilość konfliktów zmienia się z wiekiem. Również i źródła czy tematyka kłótni są inne dla osób coraz bardziej dojrzałych. Jest to wynik głównie kształtowania się bardziej symetrycznych relacji między rodzicem a dzieckiem i uzyskiwaniem większej niezależności. Konflikty związane ze szkołą podczas normalnego nastoletniego życia zastępowane są następnie konfliktami odnoszącymi się bardziej do osobistych i moralnych wartości związanych z przyszłością. Kolejna kwestia to zmiana strategii w rozwiązywaniu konfliktów. Kiedy nastolatek dorasta, rozwija bardziej konstruktywne strategie rozwiązywania konfliktów i metody negocjacji.

Istnieją różnice między tym, czego oczekują od swojego dziecka matka i ojciec w tym okresie i czego oczekuje od siebie samego sam nastolatek. Co więcej, istnieje zderzenie między wartościami społecznymi i osobistymi oczekiwaniami.

W Hiszpanii dzieci odchodzą z rodzinnego domu znacznie później niż w Północnej Europie czy w Stanach Zjednoczonych. Wynika to z różnic kulturowych, społecznych i ekonomicznych. Sytuacja wygląda podobnie w innych krajach śródziemnomorskich, takich jak Grecja, Portugalia czy Włochy.

Z jednej strony, uważa się, że polityka społeczna powinna pomagać młodym dorosłym opuszczać domy swoich rodziców. Z drugiej, sytuacji, kiedy nie jest to możliwe, rodzice powinni dostrzegać, że ich dzieci przechodzą przemianę w dorosłych i rozumieć, że ich sytuacja społeczna i kulturowa jest inna od tej, którą sami doświadczyli.

Agnieszka Potrzuska
Autor: Agnieszka Potrzuska
Ukończyłam psychologię o specjalizacji psychologia organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje mnie przede wszystkim tematyka obejmująca obszary psychologii pracy, zarządzania i ekonomii, jak również zagadnienia bliskie ergonomii. Swoją wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi pogłębiam na podyplomowych studiach Menedżerów Personalnych na Politechnice Gdańskiej. Poza tym, interesuje mnie praca z grupą i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku