Menu

Załóż gumę na instrument

Wydawać by się mogło, że w dobie tanich i dostępnych prezerwatyw problem chorób przenoszonych drogą płciową nie istnieje. Czy dotyczy to wszystkich grup społecznych?

Amerykański badacz Matthew Asare dowodzi, że prawie 50% studentów nie używa kondomów podczas seksu! Czy teorie psychologiczne są pomocne w wyjaśnieniu tego fenomenu?

Wakacje tuż-tuż – przed nami plażing, leżing, grilling i piwkowanie. Dla wielu młodych wakacje to również czas swawolnej zabawy, w tym seksualnej. Mówi się, że w Polsce młodzież zaczyna współżyć średnio między 17-19 rokiem życia, chociaż jest coraz więcej niepokojących informacji, że wiek ten znacząco się zaniża i dla chłopców, i dla dziewczynek. Skoro już mowa o seksie, to porozmawiajmy również o zabezpieczeniu. Wiadomo, że seks to zdrowie, chociaż nie zawsze jego konsekwencje mogą mieć prozdrowotny charakter. Okazuje się, że studenci są grupą społeczną najbardziej narażoną na zarażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową – chlamydią, syfilisem,

rzeżączką albo wirusem HIV. Ryzyko to wynika z faktu, że młodzi są coraz bardziej aktywni w kwestii seksu, mało kto czeka już z oddaniem wianka po ślubie, co więcej, coraz popularniejsza staje się filozofia, że zanim znajdzie się tego jedynego, powinno się poeksperymentować. W takim próbowaniu nie ma naturalnie nic złego, o ile jest ono robione z głową. Z tym jednak okazuje się, że może być problem. Amerykańskie badania przeprowadzone w 2004 roku wskazują, że aż 50% osób, u których zdiagnozowano choroby przenoszone drogą płciową, to studenci w wieku od 20-24 lat.

Lekiem na wszelkie choroby przenoszone drogą płciową jest całkowita abstynencja - skuteczność 100%. Mało kto jednak skłania się ku takiemu rozwiązaniu. Alternatywą jest prezerwatywa - wydawać się mogło, że rozwiązanie nie tylko pewne, ale również oczywiste. Nie dla wszystkich jednak. W Stanach Zjednoczonych, gdzie edukacja seksualna, jak można przypuszczać, jest na zdecydowanie wyższym poziomie, trochę więcej niż połowa studentów używa prezerwatyw podczas seksu waginalnego i tylko 30% podczas seksu analnego. Jedną z koncepcji, której używa się w celu wyjaśniania zachowań, jest teoria planowania zachowania (Theory of Planned Behavior, TPB), która zakłada, że postawa wobec jakieś zachowania, spostrzegana możliwość kontrolowania danego zachowania i poczucie, że dane zachowanie jest społecznie akceptowalne bądź nie wpływają na intencję. Im większa jest intencja czy też motywacja, by rozpocząć i kontynuować dane zachowanie, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się je faktycznie wykonać. Celem badań amerykańskiego Matthew Asarea było ocenienie, na ile TPB jest w stanie wyjaśnić zachowania seksualne studentów.

Wnioski z badań były następujące:

  • studenci nie tylko są aktywni seksualnie, ale również często angażują się w niebezpieczne zachowania seksualne, na przykład rezygnując z użycia prezerwatyw. Ocenia się, że młodzi ryzykują, bo nadal mają poczucie niezniszczalności

  • aż 60% studentów podczas trzech miesięcy poprzedzających badania było aktywnych seksualnie i nie używało w tym czasie prezerwatyw

  • studenci, którzy wcześniej mieli intencje, by używać prezerwatyw podczas stosunku, faktycznie ich używali, co potwierdza hipotezę TPB, że intencja jest ważnym predyktorem zachowania

  • pozytywna postawa wobec używania kondomów również wiązała się z ich chętniejszym używaniem wśród studentów, z tym że to kobiety częściej charakteryzowały się pozytywnym nastawieniem i bardziej wierzyły, że prezerwatywy chronią je przed niechcianymi chorobami przenoszonymi drogą płciową.

Podsumowując, w odpowiedzi na to, jak zachęcić studentów, by w gorących momentach założyli gumę na instrument, teoria TPB podpowiada, by oddziaływać na ich intencje oraz postawy wobec użycia prezerwatyw.

Na podstawie:

  • Asare M. (2015).Using the Theory of Planned Behavior to determine the condom use behavior among college students. American Journal of Health Studies Vol 30 (1) 43-50
Katarzyna Sanna
Autor: Katarzyna SannaStrona www: http://www.pracowniawsparcia.pl/
W 2012 roku otrzymała stopień magistra psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią pozytywną seksuologią oraz psychologia zdrowia. Obecnie realizuje badania naukowe związane z psychoonkologią w ramach studiów doktoranckich. Pracę naukową łączy z prowadzeniem własnego gabinetu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku