Menu

Zimny drink na głowę

Media donoszą, iż zachodnia młodzież upija się coraz częściej i w coraz to młodszym wieku. W tym zakresie dziewczyny nie ustępują chłopcom. Dlaczego? Czy piją, bo lubią? A może piją, bo chcą być lubiane?

Alkohol i preferencje względem jego spożywania stanowią przedmiot zainteresowania nie tylko konsumentów, ale i naukowców. Badania donoszą, że mężczyźni piją więcej aniżeli kobiety. W ostatnich latach zaobserwowano jednak niepokojący wzrost spożycia alkoholu wśród młodych kobiet, w tym nastolatek. Z badań przeprowadzonych w 2001 roku wynika, że aż 17% badanych kobiet przyznawało, iż spożywało alkohol minimum dziesięciokrotnie w ciągu minionego miesiąca. Kobiety, ze względu na budowę ciała, a tym samym zawartość wody w organizmie oraz mniejszą ilość niektórych enzymów, upijają się szybciej niż mężczyźni. Ma to znaczące konsekwencje dla ich zdrowia. Alkohol wpływa bowiem na kondycję wątroby, serca czy mózgu, a także na życie seksualne, prowadząc do podejmowania ryzykownych zachowań, takich jak uprawianie seksu bez zabezpieczeń i z przypadkowymi partnerami.

Zastanawiającym jest, co wpływa na tak znaczący wzrost spożywania alkoholu wśród młodych kobiet w ostatnich latach. Dotychczasowe badania z tego obszaru doprowadziły do wniosku, iż największy wpływ na ilość spożywanego alkoholu przez młodych ludzi ma grupa rówieśnicza – jej opinie i normy w niej obowiązujące. Zdaniem Korcuski i Thombsa, wpływ grupy rówieśniczej jest tym większy, im silniejsze relacje łączą poszczególne osoby. Co ciekawe, zauważono, że zasada ta funkcjonuje w większym stopniu wśród kobiet. To, ile alkoholu spożywa dana kobieta, w dużej mierze zależy od postaw i zachowań grupy jej koleżanek czy przyjaciółek.

Jednak zdaniem zespołu Josepha W. LaBrie, osobista motywacja, jak i wpływ grupy rówieśniczej, nie wyczerpują tematu, jeśli chodzi o poszukiwanie przyczyn takiego stanu rzeczy.

O ile wpływ grupy rówieśniczej tej samej płci został zbadany, o tyle brak jest badań na temat efektu spostrzegania preferencji płci przeciwnej względem stosunku kobiet do alkoholu. Jednym słowem, zdaniem badaczy, to, ile piją kobiety, zależy w dużej mierze od ich osobistych przekonań na temat męskich preferencji. Zdaniem badaczy, młode kobiety piją, bo sądzą, że jest to mile widziane
i społecznie oczekiwane. Doprowadziło to do smutnego wniosku, iż kobiety, które piją tak dużo jak mężczyźni, nie piją dlatego, że lubią, ale dlatego, że chcą być przez mężczyzn lubiane.

By znaleźć potwierdzenie naukowe dla swoich hipotez, wspomniany zespół badaczy przeprowadził szereg testów, w których wzięło udział 3616 młodych osób. Z jednej strony badano rzeczywiste preferencje mężczyzn względem pożądanej ilości spożywania alkoholu przez kobiety. Z drugiej, próbowano ustalić rodzaj przekonań kobiet na temat preferencji mężczyzn oraz rzeczywiste spożycie alkoholu wśród młodych kobiet.

Wyniki zdają się potwierdzać wcześniejsze hipotezy. Kobiety przeszacowują ilość spożywanego alkoholu, jaka ich zdaniem jest preferowana przez mężczyzn w kontekście płci pięknej. Co gorsza, przekonania te w sposób znaczący wpływają na faktyczne ilości spożywanego alkoholu. Zaobserwowano również, że im bliższe relacje łączą kobietę i mężczyznę, tym oczekiwana ilość spożywanego alkoholu jest mniejsza. Mężczyźni wolą, by ich dziewczyny piły mniej niż ich koleżanki. Przekonania kobiet na temat tych preferencji są podobne, mimo to kobiety przeszacowują oczekiwaną ilość spożycia alkoholu i piją więcej, niż jest to społecznie oczekiwane.

Kobiety, jako płeć piękna, ale też przez wielu uważana za płeć słabą, w przekazie potocznym jawią się jako osoby słabe i zależne, do tego stopnia, iż swoje wybory często uzależniają od tego, czego oczekiwaliby od nich mężczyźni. Wychodząc z podobnego typu stanowiska, zespół Josepha W. LaBrie, przeprowadzając badania, dostarczył dowodów na istnienie związku pomiędzy spożywaniem alkoholu przez kobiety a ich osobistymi przekonaniami na temat męskich preferencji względem zachowania kobiet i ilości wypitych przez nie drinków. Wyniki wspomnianych badań są dosyć kontrowersyjne i niewątpliwie wymagają kolejnych badań empirycznych.

Więcej: LaBrie J., W., Cail, J., Hummer, J., F., Neighbors, C. (2009). What Men Want: The Role of Reflective Opposite-Sex Normative Preferences in Alkohol Use Among College Woman. Psychology of Addictive Behaviors, vol 23, no 1, 157-162.

Kamila Pasek
Autor: Kamila Pasek
Redaktor informacyjna
Psycholog społeczny, absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, bloger. W kręgu jej zainteresowań naukowych związanych z psychologią znajduje się seksualność człowieka, psychologia społeczna, psychologia pracy oraz psychologia motywacji, zaś swoimi zainteresowaniami pozanaukowymi dzieli się na blogu: http://spryciara.crazylife.pl

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku