Psychologia coachingu - Recenzja
- Szczegóły
- Utworzono: 24 sierpnia 2011
- Katarzyna Maruszewska
Coaching jest formą pomocy, która wspiera ludzi w osiąganiu sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym. Nic więc dziwnego, że zwolenników prowadzenia coachingu przybywa. Taka forma pomocy najbardziej rozprzestrzeniła się w Wielkiej Brytanii, zdobywając ogromną popularność i zaufanie społeczeństwa. W samej Wielkiej Brytanii powstało wiele grup coachów, wywodzących się z różnych środowisk zawodowych. Ilość osób zajmujących się tą profesją nie przekłada się na jakość wykonywanej pracy. Powszechnie praktykuje się coaching oparty na intuicjach, który najczęściej jest tendencyjny i subiektywny. Tak prowadzona praca uniemożliwia otrzymanie nowych informacji, które mogłyby podważyć lub zmienić utrwalone przekonania.
Mimo że nie trzeba być dyplomowanym psychologiem, aby uprawiać zawód coacha lub mentora, autorzy mają głębokie przekonanie, że aby osiągnąć rezultaty, należy posiadać psychologiczne podstawy. Bez tej wiedzy trudno ocenić przeprowadzone działania i zmierzyć ich skuteczność. Alternatywą dla nieprofesjonalnego podejścia jest praca oparta na dowodach, która wymaga włączenia naukowych podstaw do praktycznych działań. Wiedza w takim podejściu jest weryfikowana i obiektywna.
Książka zawiera zbiór teorii psychologicznych, tworząc podstawy dla coachingu i mentoringu. Jest wyrazem najnowszych trendów w myśleniu o procesie coachingu. Jest dowodem na to, jak rozwinęła się świadomość na temat różnych form pomagania, szczególnie w środowiskach zawodowych.
Autorzy w swojej książce czerpią głównie z teorii i metod psychologii uczenia, które są niezwykle ważne w praktyce prowadzenia spotkań coachingowych. W książce czytelnik może znaleźć również dokładne omówienie procesów coachingu i mentoringu, oraz ich role w organizacjach uczących się. W kolejnych rozdziałach czytelnik znajdzie narzędzia i metody użyteczne w procesie coachingu , metody ewaluacji w kategorii wyniku oraz zestaw praktycznych ćwiczeń, które może zastosować w swojej pracy.
Czytelnik, który sięgnie po tę pozycję, otrzyma zbiór fachowej wiedzy i mnóstwo praktycznych wskazówek, jak prowadzić coaching i jak obiektywnie zmierzyć rezultat podjętych przez siebie działań. To książka dla osób, które chcą być profesjonalistami w tej dziedzinie oraz nie wierzą w intuicyjne podejście do klienta. Książka szczególnie dedykowana osobom, które na co dzień stosują wobec innych różne formy wsparcia i pomocy.
Ho Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain - Psychologia coachingu.