Nowe pozycje wydawnictwa 'Scholar'
- Szczegóły
- Utworzono: 19 czerwca 2006
- Maciej Chabowski
Nakładem wydawnictwa SCHOLAR ukazały się dwie ciekawe książki, których tematyka z pewnością zainteresuje użytkowników naszego portalu:
- Człowiek a polityka: Zarys psychologii politycznej
- Techniki wpływu społecznego
Poniżej przedstawiamy ich noty wydawnicze.

KRYSTYNA SKARŻYŃSKA
CZŁOWIEK A POLITYKA: ZARYS PSYCHOLOGII POLITYCZNEJ
SERIA WYKŁADY Z PSYCHOLOGII, T. 13
Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 414 stron, Warszawa 2005–2006
Książka w systematyczny sposób przedstawia psychologiczne aspekty politycznego myślenia i działania. Analizuje źródła preferencji i niechęci wobec różnych politycznych opcji, motywy aktywności politycznej oraz związki między przekonaniami, rodzajem przeżywanych emocji i stałymi właściwościami psychologicznymi, a stylem uprawiania polityki (sposobem funkcjonowania w konflikcie, stosunkiem do opozycji, skłonnością do współpracy międzynarodowej lub eskalowania sporów, konformizmem vs. niezależnością wobec własnej grupy partyjnej itp.).
Autorka ukazuje także wpływ najbliższego otoczenia (rodziny, bliskich znajomych, środowiska pracy) i szerszego klimatu społecznego, w jakim żyje człowiek (m.in. tradycji kulturowych, systemu politycznego) oraz mediów na przekonania, postawy i zachowania polityczne, zwłaszcza na akceptowane kryteria sprawiedliwości, oczekiwania wobec państwa i wagę różnych spraw w polityce państwa.
Omawiane pojęcia i prawidłowości myślenia oraz działania w świecie polityki są odnoszone do aktualnych wydarzeń politycznych tak krajowych, jak i międzynarodowych.
Książka adresowana jest przede wszystkim do studentów nauk społecznych i humanistycznych, choć każdy, kto chce zrozumieć skąd się biorą różnice w politycznym myśleniu i działaniu – znajdzie coś dla siebie.

DARIUSZ DOLIŃSKI
TECHNIKI WPŁYWU SPOŁECZNEGO
SERIA WYKŁADY Z PSYCHOLOGII, T. 12
Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 334 strony, Warszawa 2005
Dwunasty tom Wykładów z Psychologii zawiera analizę najróżniejszych technik używanych przez ludzi po to, aby efektywnie wpływać na innych.
Dariusz Doliński nie ogranicza się do ich opisu oraz przedstawienia badań eksperymentalnych, w których weryfikowano skuteczność owych technik. Rozważa też problem mechanizmów psychologicznych, które sprawiają, że ludzie stają się ulegli wobec kierowanych do nich próśb.
Większość omawianych badań została zrealizowana w naturalnym kontekście społecznym: na ulicach, w bibliotekach, hipermarketach, restauracjach czy na parkingach samochodowych. Spora ich część przeprowadzona została w Polsce – przez samego Autora i liczne grono jego współpracowników.
Książka adresowana jest głównie do psychologów, socjologów i specjalistów z zakresu innych nauk społecznych, a także do osób zajmujących się zawodowo marketingiem i reklamą.