Proaktywność w obliczu zwolnień
- Szczegóły
- Utworzono: 12 marca 2009
- Agnieszka J. Mackiewicz
O proaktywności w działaniu zrobiło się głośno za sprawą książek Stephena Coveya. Wskazywał on, że ludzie proaktywni są ulepieni z zupełnie innej gliny – inaczej myślą, inaczej działają, inaczej podchodzą do wyzwań i problemów (Covey, 2007). Najczęściej o umiejętności bycia proaktywnym mówiło się dotychczas w kontekście działań pracowników na rzecz dobrobytu firmy i ich własnej wysokiej pozycji w jej ramach (Crant, 2000; Grant, Ashford, 2008). Jednak zmiany, jakie ostatnio zachodzą w gospodarce – kryzys i powiązane z tym decyzje o redukcjach kadrowych na dużą skalę – powodują, że na proaktywność zaczyna się patrzeć także z innej perspektywy – jako na czynnik, który może mieć wpływ na umiejętność radzenia sobie pracownika z wizją zwolnienia i koniecznością poszukiwania nowego miejsca pracy.
Zacznijmy jednak od zdefiniowania samego pojęcia proaktywności. Według ogólnej definicji proaktywny to dążący do inicjowania zmian i kontrolujący sytuację, a nie jedynie reagujący na nią (Collins Essential English Dictionary, 2006). W odniesieniu do psychologii zarządzania proaktywność zyskuje znacznie bogatszy opis i staje się działaniem zorientowanym na zmiany i inicjowanym przez samego zainteresowanego w ramach środowiska pracy i tym samym działanie to odróżniane jest od prostego reagowania na zmiany post factum (Gross, 1998). Wskazywane jest, iż osobowości proaktywne nie tylko przejmują kontrolę i kształtują swoje środowisko pracy tak, by stanowiło dla nich miejsce pełne możliwości, ale także lepiej radzą sobie z tymi zmianami, która zostają im narzucone w ramach organizacji, między innymi dzięki temu, że ich umiejętność adaptacji jest znacznie wyższa (Bateman, Crant, 1993).
W ciągu pierwszych lat badań nad osobowościami proaktywnymi skupiano się głównie nad kwestiami, jak poziom proaktywności oddziałuje na efektywność pracownika i w jakim stopniu przyczynia się do osiągania celów stawianych przez organizację (Bateman, Crant, 1993). Jednak od 2000 roku zauważyć można zmianę podejścia i szersze spojrzenie na pojęcie proaktywności. Zaczęto podkreślać istnienie zależności pomiędzy poziomem proaktywności pracownika, a jego zachowaniem w sytuacji zmiany organizacyjnej. Wskazywano wtedy, iż postawa proaktywna to z definicji postawa zorientowana na zmianę i może mieć wpływ na sukces całej organizacji w okresie przekształceń (Crant, 2000; Dutton, Ashford, O’Neill, Lawrence, 2001).
Nowe, bardziej dwutorowe spojrzenie na proaktywność przyniosły badania, których wyniki opublikowano w roku 2008, gdzie dokonano podziału proaktywności na dwa typy (van Veldhoven, Dorenbosch, 2008). Proaktywność w ramach organizacji, która przynosi korzyści głównie tej ostatniej w postaci zaangażowania pracowników, ich innowacyjności i chęci działania dla dobra firmy. A także proaktywność rozwojowa, która definiowana jest jako podejmowanie działań w celu rozwoju szeroko pojętej kariery pracownika, która to może być planowana w ramach danej organizacji, ale także wykraczać poza nią. Wyniki badań nie były zaskakujące w sferze zależności pomiędzy poziomem proaktywności, a możliwościami rozwojowymi w ramach organizacji i poza nią, gdzie wykazano zależność o charakterze dodatnim. Zaskoczyły jednak w innym obszarze – proaktywność rozwojowa nie jest zupełnie skorelowana z wiekiem badanych – wykazywali się nią zarówno pracownicy młodzi, jak i ci starsi wiekiem (tamże).
Wiedząc już zatem, co oznacza bycie proaktywnym, przejdźmy do kluczowego pytania – czy proaktywność może być pomocna w momencie kryzysu gospodarczego i szeroko zakrojonych zwolnień? Osoba proaktywna nie czeka na to, co jej przyniesie kolejny dzień i nie ogranicza się jedynie do reagowania na zmiany, a sama podejmuje aktywne działania, by się do nich przygotować, zapobiec im lub – w najbardziej optymistycznym scenariuszu – ukształtować przyszłość zgodnie z własnymi potrzebami. Nie czeka ona zatem na hiobową wieść, iż oto jej etat został zredukowany, a ona sama przestaje być częścią danego przedsiębiorstwa. Raczej aktywnie przygotowuje plan B.
Jakie znaczenie psychologiczne ma istnienie takiego planu B – planu zapasowego na wypadek zwolnienia? Jak się okazuje – znaczne. Osoba tak przygotowana jest spokojniejsza. Nie wykazuje oznak silnego dystresu i nie interpretuje każdego zachowania przełożonego jako wstępu do rozmowy o zwolnieniu. Wszystko to dzięki świadomości, iż w momencie otrzymania informacji o zwolnieniu ma już gotowy scenariusz działania. Przy czym nie musi on być planem bardzo szczegółowym – może być zarysem obejmującym kilka pierwszych kroków i działań. Ważne jest, iż osoba taka ma świadomość swoich możliwości i nie czuje się na myśl o takim zdarzeniu zagubiona i pełna obaw. Oswaja się z tą myślą i czuje się władna zapanować nad taką sytuacją – zgodnie ze swoją proaktywną naturą.
Jakie działania może zatem podejmować osoba proaktywna w ramach przygotowywania tego swoistego proaktywnego planu B w odniesieniu do możliwości zwolnienia. Katalog takich działań jest bardzo obszerny. Najczęściej są to jednak (Banks, Coutu, 2008):
- Odświeżenie swoich dokumentów aplikacyjnych. Przejrzenie i uaktualnienie życiorysu. Przygotowanie ogólnego zarysu nowego listu motywacyjnego. Skompletowanie niezbędnych dokumentów, zaświadczeń, certyfikatów. Sama świadomość, iż komplet gotowych do wysłania dokumentów leży już przygotowany działa uspokajająco. Pracownik może powiedzieć sobie –
jestem gotowy stawić czoło rzeczywistości, o ile będzie taka konieczność
. - Analiza własnych możliwości, silnych i słabych stron. Zrobienie rachunku sumienia, obejmującego własne zalety, umiejętności, wiedzę i ambicje, jest kluczowym czynnikiem w poszukiwaniu odpowiedzi, o jaką pracę i stanowisko można się starać. Przy czym osoby proaktywne dostrzegają, iż w zaistniałej stacji mogą dokonać rzeczywistych zmian, o pozytywnych dla nich skutkach. Myślą szeroko, bez ograniczeń i traktują ten moment, jako możliwość zmiany obszaru zawodowych zainteresowań.
- Proaktywność w tej sytuacji oznacza także aktywne poszukiwanie możliwości nowej pracy. Dlatego zalecane jest odświeżenie kontaktów z szeroko pojętymi kręgami znajomych. Proaktywna osobowość nie reaguje, a projektuje swoją rzeczywistość, zatem nie czeka, aż poszukiwanie pracy stanie się koniecznością, ale dyskretnie daje do zrozumienia, że aktywnie poszukuje szansy na zmianę w tej sferze.
- To, o czym się często zapomina w odniesieniu do proaktywności to kwestia pozytywnego nastawienia. Aktywne działania w celu przygotowania planu B, nie oznaczają wcale, iż dana osoba swojego zwolnienia jest pewna. Wręcz przeciwnie nadal działa z pełnym entuzjazmem i zaangażowaniem w ramach dotychczasowej organizacji. Ponadto świadomość, że ma się zaplanowany alternatywny scenariusz daje często więcej wiary i uśmiechu, a przez to podwyższa także poziom osiąganych wyników.
- Ostatni punkt tworzenia proaktywnego planu B mówi o zaletach poszukiwania źródeł optymizmu i inspiracji we wszelkich dostępnych miejscach. Znaczenie dobrego samopoczucia jest nie do przecenienia. Wydaje się szczególnie ważne w odniesieniu do sytuacji, gdy otoczenie cechuje się raczej chłodnym realizmem lub nawet pesymizmem, a w skrajnych przypadkach - czarnowidztwem. Dbanie o swój dobrostan – zdrowe odżywianie, odpoczynek, spacery i inną aktywność fizyczną, ale też otaczanie się pozytywnie nastawionymi osobami i dostarczanie sobie bodźców w postaci ulubionej muzyki czy literatury na pewno będzie pomocne.
Jak widać proaktywność w obliczu zwolnień nie oznacza podejmowania działań o charakterze nadzwyczajnym, wymagających poświęcenia im znacznych ilości czasu czy wysiłku. Jest to raczej pogodzenie się z faktem, że zwolnienie może dotknąć każdego, także nas i zmiana nastawienia do tej informacji. Nie ma tu biernego, pełnego obaw i pesymistycznych wizji oczekiwania. Jest za to spokojna ocena oraz aktywne i przemyślane działania, by się na taką ewentualność rzeczywiście przygotować – zarówno w sferze tak przyziemnej, acz niezbędnej jak dokumenty, ale - co może nawet ważniejsze – w sferze psychicznej. Proaktywność oznacza tutaj możliwość utrzymania poziomu stresu na poziomie pozwalającym na świadome i prowadzące do celu działania.
{rdaddphp file=moje_php/autorzy/amackiewicz.html}
Literatura
- Banks, J., Coutu, D. (2008). How to protect your job in a recession. Harvard Business Review, September 2008
- Bateman, T.S., Crant, J.M. (1993). The proactive component of organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, vol. 14
- Collins Essential English Dictionary (2006). Glasgow: Harper Collins Publishers
- Covey, S. (2007). 7 nawyków skutecznego działania. Poznań: Wydawnictwo Rebis
- Crant, J.M. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management, vol. 26
- Dutton, J.E., Ashford, S.J., O’Neill, R.M., Lawrence, K.A. (2001). Moves that matter: Issue selling and organizational change. Academy of Management Journal, vol. 44
- Grant, A.M., Ashford, S.J. (2008). The Dynamics of Proactivity at Work. Research in Organizational Behavior, vol. 28
- Gross, J.J. (1998). The emerging field of emotional regulation. An integrative review. Review of General Psychology, vol. 2
- Veldhoven van, M., Dorenbosch, L. (2008). Age, Proactivity and Career Development. Career Development International, vol. 13