Konsumenci kupują emocjami
- Szczegóły
- Utworzono: 03 stycznia 2008
- Katarzyna Witak
Handlarze emocjami
Liczne badania psychologiczne dowodzą, jak ogromne znaczenie dla reklamy mają zawarte w niej emocje. Reklama wykorzystuje zarówno te pozytywne, jak i te negatywne rządzące większością ludzkich zachowań czy preferencji. Ilość środków, jakimi dysponują twórcy branży reklamowej, jest bezgraniczna. W wyniku licznych eksperymentów ciągle opracowywane są nowe strategie walki o klientów. Dzisiejsze reklamy niosą w sobie uproszczone komunikaty, a ich głównym wyróżnikiem jest nacechowanie emocjami.
Z jednej strony „emocjonalne reklamy” przynoszą korzyści. Współcześni konsumenci są zmęczeni natłokiem przekazów reklamowych, przywiązują znikomą uwagę do reklam - stają się reklamowymi agnostykami. Jednak to właśnie dzięki umiejętnemu wykorzystaniu ładunków emocjonalnych, naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego znaleźli sposób na dotarcie do sceptycznych konsumentów. Najnowsze badania dowodzą, że aby dotrzeć do „opornych klientów” należy odpowiednio zagrać na ich emocjach.
Z drugiej jednak strony, reklamy silnie nacechowane emocjami budzą ogólny sprzeciw i kontrowersje. Kampania reklamowa operatora telefonii komórkowej Play bez wątpienia uderzyła w ludzkie emocje. Billboardy z obciętymi palcami, kciukiem w miejscu języka, dorosłe osoby z twarzami dziecka czy maluchy przedstawione w sytuacji rozrywki zdaniem wielu konsumentów rażą nadmiernym erotyzmem, szokują za bardzo a nawet budzą skojarzenia pedofilskie. W świecie na krytykę i ostracyzm naraziły się takie gwiazdy jak Armani (zarzut o lansowanie pedofilii) oraz Dolce&Gabbana (obarczani zachęcaniem do gwałtów).
Próżno sprowadzać współczesną reklamę jedynie do aspektu poczynań marketingowych.
Przypuszczalnie dlatego współczesna sfera konsumpcji, z którą stricte integruje się reklama, aktywizuje o wiele większe emocje niż sztuka.
{rdaddphp file=moje_php/autorzy/kwitak.html}
Literatura:
- Aronson, E. (2005). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Fałkowski, A. , Tyszka, T. (2002). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Groppel, A. (1991). Erlebnisstrategien im Einzelhandel. Heidelberg: UNI.
- Izard, C. (1977). Human Emotion. New York, Plenum Press.
- Jenkins, J. , Oatley, K. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Laszczak, M. (1998). Psychologia przekazu reklamowego. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
- McInnis, D., Westbrook, R. (1987). The relationship between executional cues and emotional responses to advertising. Working paper, Department of Marketing, University of Arizona.
- Ohme, R. K. (2007). Nieuświadomiony afekt. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Światowy, G. (2006). Zachowania konsumentów. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne
- Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Zimbardo, P. (2004). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- «« poprz.
- nast.