Menu

Porównanie metod badawczych

Aby móc wyjaśniać, a co za tym idzie przewidywać i kontrolować zachowania społeczne, psychologowie społeczni stworzyli cały szereg reguł badawczych, które w sposób istotny przyczyniają się do poznawania wielu zachowań ludzkich.

Wykaz, podział oraz krótki opis wad i zalet tych metod przedstawiam w tabeli poniżej, którą  (nieco się różniącą konkretnymi przykładami) także prezentuje Cialdini, Kenrick i Neuberg (2003).

Tabela 1

Metoda Opis Zalety Wady
Obserwacja naturalna
Ukryta obserwa- cja zachowania w naturalnych warunkach

Przykład:
Obserwacja zachowań konsu- mentów w super- marketach: sposób wybie- rania towarów, czas poświęcony na porównywanie ich itp.
Zachowania są spontani- czne
Niektóre interesujące zachowania nie należą do codzien- ności

Uleganie tzw. "błędowi obserwatora" - zwracanie uwagi na pewne aspekty kosztem innych
Studia przypadków Dogłębne badanie osoby lub grupy

Przykład:
Analiza zacho- wania osoby z usuniętą częścią płata czołowego z uwzględnieniem badań klinicznych.
Bogate źródło hipotez

Pozwala badać rzadkie zachowania
Błąd obserwatora

Niemożliwość generalizacji wyników na całe społeczeństwo

Brak wglądu w przeszłość z pełną jej złożonością
Badania archiwalne Badanie zbiorów dokumentów dotyczących wielu przypadków

Przykład:
Analiza ilości rozwodów w okresie separacji Księżnej Diany i Karola, przepro- wadzona w Wielkiej Brytanii
Dostęp do dużych zbiorów danych Wiele interesujących zjawisk nie pozo- stawia po sobie śladu w archiwach
Sondaże Badacze zadają bezpośrednie pytania swoim badanym

Przykład:
Sondaże preferencji wyborczych
Pozwala na mierzenie cech nieobserwo- walnych Ludzie, odpowia- dający na pytania mogą nie stanowić reprezentatywnej próby społecznej

Badani mogą udzielać odpowiedzi autprezentacyjnych
Testy psychologiczne Badacz stara się ocenić zdolności, motywy czy przekonania badanych

Przykład:
Test na inteligencję
Pozwala na mierzenie cech nieobserwo- walnych Testy mogą być nierzetelne (dawać rozbieżne wyniki)

Testy mogą być nietrafne (mierzyć nie to, co powinny)
Eksperymenty laboratoryjne Badacz bezpośrednio manipuluje zmiennymi i obserwuje ich wpływ na zachowania uczestników eksperymentu w laboratorium Pozwala na wyciąganie wniosków na temat związków przyczynowo - skutkowych

Pozwala kntrolować czynniki zewnętrzne
Reakcje badanych mogą nie być naturalne, ponieważ wiedzą oni, że są obserwowani.

Sztuczna manipulacja może nie oddawać rzeczywistych wydarzeń
Eksperymenty naturalne Podobnie jak w badaniach laboratoryjnych, z tym że odbywają się w warunkach naturalnych

Przykład:
Badania nad „stopą w drzwiach” przeprowadzone przez Dariusza Dolińskiego (2003)
Pozwala na wyciąganie wniosków dotyczących związków przyczynowo - skutkowych

Reakcje badanych są w większym stopniu naturalne
Manipulacje nie muszą odpowiadać istotnym zdarze- niom, zachodzącym w sposób naturalny

Mniejsza kontrola nad zmiennymi niż w laboratorium

Najlepszą metodą badawczą wydają się być metody eksperymentalne, które pozwalają na ścisłe kontrolowanie zmiennych, a dzięki temu wyciąganie wniosków przyczynowo – skutkowych.

Tylko wiedza co jest konsekwencją czego, pozwala na dokładne zrozumienie, wyjaśnienie i kontrolę konkretnych zachowań. Pozostaje mieć nadzieję, że zniekształcenia zachowania związane z nienaturalnością tych sytuacji nie zakłócają w sposób istotny naturalnych reakcji osób badanych na zmienne.

Co jest jednak szczególnie ważne to fakt, że nie każdą metodą można badać wszystkie możliwe zjawiska społeczne, co już częściowo pokazuje wprost zestawienie bilansu w Tabeli 1. Ciężko sobie wyobrazić, żeby przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne na osobach z zaburzeniami psychicznymi – chociażby ze względów czysto etycznych. Nie zawsze można też badać postawy przez obserwację konkretnych zachowań (LaPiere, 1934).

{rdaddphp file=moje_php/autorzy/jswiatek.html}

Literatura

  • {rdaddphp file=moje_php/ksiazki/cialdini_spoleczna_tajemnice.html}
  • {rdaddphp file=moje_php/ksiazki/dolinski_techniki_wplywu.html}
  • LaPiere, R. T. (1934). Attitudes and actions. Social Forces, 13, 230 – 237.
Jarosław Świątek
Autor: Jarosław Świątek
Redaktor Naczelny
Psycholog społeczny, absolwent Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu, założyciel Szkoły Inteligencji Emocjonalnej, komentator medialny i popularyzator nauki. W jego kręgu zainteresowań związanych z psychologią znajduje się psychologia społeczna, psychologia emocji i motywacji.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku