Praca i koleżeństwo
- Szczegóły
- Utworzono: 15 września 2011
- Katarzyna Maruszewska
Jaki klimat panuje w twojej pracy? Czy osoby, z którymi pracujesz, są chętne do prowadzenia rozmów? Nowe badania wykazują, że relacje w pracy dramatycznie osłabły - w pracy najczęściej panuje wrogi klimat, pełen nieuprzejmości i wzajemnych pretensji.
Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Indiana Wesleyan University-Marion, 86 procent pracowników z dużych korporacyjnych firm zgłaszało nieuprzejmość w pracy i ogólnie złą atmosferę.
Badacze zdefiniowali nieuprzejmość w pracy jako: zachowanie o niskiej intensywności , naruszające normy i szacunek do drugiej osoby, niejasne treściowo, interpretowane przez odbiorcę jako agresywne.
Wyniki zostały zaprezentowane w miniony weekend na dorocznym spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego. Prof. Sue Jacques nie jest zaskoczony rezultatem badań. Wydawać by się mogło, że większa liczba osób pracujących w boksach na stanowiskach komputerowych, nie będzie miała czasu na interakcję z drugą osobą. Nic bardziej złudnego - nawiązywanie relacji, prowadzenie rozmowy jest niezwykle potrzebne, szczególnie w nowoczesnym środowisku pracy. Dobry klimat może przekładać się na jakość wykonywanej pracy, szczególnie gdy jest ona monotonna i żmudna. Kiedy pracownicy nie nawiązują ze sobą kontaktów interpersonalnych, klimat w pracy zanika. W takiej sytuacji łatwo przekroczyć granicę, wprowadzając sytuację napięcia i budowania konfliktów.
Prof. Jacqus stwierdził, że ogromną rolę odgrywa wysoka konkurencyjność i ogólny poziom niepewności wśród społeczeństwa. Problemem jest też małe przywiązania pracownika do firmy, duże rotacje, przechodzenie z jednej pracy do drugiej utrudnia pielęgnowanie kontaktów i tworzenie więzi z współpracownikami.
Poza tym jesteśmy tak zajęci i mamy tak wiele różnorodnych form rozrywek, że straciliśmy umiejętność czerpania przyjemności z rozmawiania twarzą w twarz.
Wysoki procent niezadowolonych pracowników z atmosfery w swojej firmie to ważny sygnał dla pracodawców. Konflikty i nieporozumienia mogą ich kosztować wiele więcej niż tylko niesprzedany towar.