1

Temat: Ławki w kościele

Jestem amatorem jeśli chodzi o psychologię społeczną, tzn. nie studiuję tego, ale lubię czytać o różnych zjawiskach społecznych. Ostatnio zauważyłem taką rzecz: w kościele ludzie przeważnie zajmują brzegi ławek zostawiając w środku puste miejsca. Co ciekawe ja robię tak samo i nie lubię, kiedy zmuszony jestem przesuwać się do środka. A jak ktoś chce się "wcisnąć" to często osoba na brzegu wstaje, przepuszcza i znowu siada na końcu. Jakby nie prościej było ( i kulturalniej? ) od razu usiąść w środku i zrobić miejsce. Jakieś teorie? Osobiście lubię na końcu siedzieć bo wtedy "bez trudu" mogę iść do komunii i nie trzeba się przeciskać. A więc wygoda? Coś jeszcze? Pomijam wątek wiary i takie tam, proszę bez zbędnych dyskusji na temat chodzenia do kościoła chodzi mi tylko o to zjawisko  :grin: Pozdrawiam

2

Odp: Ławki w kościele

Tu nie potrzeba żadnych teorii, wystarczy zwykły ludzki rozsądek - z brzegu ławki o wiele łatwiej jest wyjść (tak do komunii jak w ogóle z Kościoła, gdyby np. ksiądz przynudzał - co jak wiemy absolutnie się im nie zdaża wink), zatem istnieje większe poczucie wolności i swobody - w środku jest się o wiele bardziej zależnym od ludzi, którzy są po bokach.